Zijn er plaatsen in Nederland waar het gebruik van open haard,,of houtkachel verboden is.?

Is het aansteken van een openhaard aan bepaalde regels verbonden.
Bv door de gemeente.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
g.v. +

Het beste antwoord

bij ons in de gemeente moet je melden als je een houthaard/kachel wilt gaan gebruiken.de gemeente kijkt dan of er gevaar is of niet.Woon je namelijk te dicht bij mensen met een rietenkap dan moet je maatregelen treffen zoals een vonkenvanger op je schoorsteen zodat er nooit vonkjes richting rieten kap kunnen waaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is geen wettelijke regel, maar je moet jaarlijks de open haard (laten) vegen. Mocht er brand van komen, en je kan geen rekening laten zien van het vegen, dan wordt de schade niet uitgekeerd door de brandverzekering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet helemaal correct. Je bent niet verplicht je schoorsteen te laten vegen. Tenzij het in je polis vermeld staat. Dit gebeurt vaak alleen bij huizen met houten of rieten daken.
Een paar maanden geleden nog met onze verzekeringsagent over gehad omdat wij ook in de veronderstelling waren dat we het verplicht waren.
Loenie,gaf al in een antwoord op een vraag in die richting aan,dat in de bosrijke omgeving waar zij (nog) woont het in de zomer verboden is open haarden en zo aan te steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grond van milieuwetgeving zijn er alleen voorschriften voor bedrijven. Wel staat er in de meeste APV's dat je geen hinder mag veroorzaken. Een verkeerd gestookte houtkachel kan behoorlijk stinken maar het lijkt me voor de gemeente erg lastig om dit objectief vast te stellen. En zoals al is gezegd zijn er nog de brandveiligheidsvoorschriften. Plaatsen in Nederland waar een houtkachel verboden is zijn er volgens mij niet.