Is het strafbaar als een gezaghebbende ouder de omgang met de niet gezaghebbende ouder frustreert?

Wanneer een ouder het gezag uitoefent en de andere ouder niet, is de eerste ouder verplicht informatie te geven over het kind, heb ik begrepen.
Online lees ik dat het strafbaar is, wanneer de ene ouder de band met tussen de andere ouder en het kind tegen werkt. Maar vaak staat dat in combinatie met 'wanneer ouders een ouderschapsplan en/of een omgangsregeling hebben'.

Maar wanneer zij uit elkaar zijn gegaan zonder een officieel ouderschapsplan of omgangsregeling op te stellen (omdat zij in de veronderstelling waren er samen wel uit te komen) is het dan ook strafbaar als de gezaghebbende ouder de omgang tussen de niet gezaghebbende ouder en het kind frustreert?

Deze vraag stel ik naar aanleiding van de informatie op de volgende website:
http://www.bthadvocaten.nl/ouderschapsplan.html

"De ouder die niet het gezag uitoefent, heeft niet alleen een recht maar ook de verplichting tot omgang. De rechter kan, als het belang van het kind zich hier niet tegen verzet, op verzoek een dwangmiddel in de beschikking opnemen."

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Het beste antwoord

Helaas komt dit soort situatie veel voor, met name na een zeer onprettig verlopen scheiding (op zich al erg genoeg). Vaak is in deze gevallen het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen erg groot. Rechters adviseren ouders' er samen uit te komen' maar een ex kan proberen dit zeer lang te rekken. Cruciaal is de zinsnede: als het belang van het kind zich hiertegen verzet' want kom er maar eens achter wat echt het belang van het kind is, vaak komen de ouders daar samen niet uit.

Vaak zal de ouder die het ouderlijk gezag niet uitoefent of waar het kind niet bij woont, inderdaad via de rechter iets moeten proberen af te dwingen. Wat ook vaak lang duurt en de ' ander' hoopt dan dat de moed je in de schoenen zinkt. Maar zie je niet op tegen de kosten die je zult moeten maken (advocaten hebben er veel werk aan) dan kun je toch -- een kwestie van lange adem -- iets bereiken (bijvoorbeeld een omgangsregeling). Overigens ken ik (bij mijn overburen) wel een geval waar de ouders er na een aanvankelijke patstelling (en zonder advocaat of rechter) toch uit zijn gekomen, dus mogelijk is het wel. Veel succes en sterkte!