Welk dier op aarde leeft het kortst?

Op internet lastig te vinden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
14.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het insect wat zonder uitnodiging in mijn huis komt is geen lang leven beschoren, maar denk niet dat je hier wat aan hebt? ;-)

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan wat je onder 'dier' verstaat, maar laten we uitgaan van een dier dat we in gevangenschap kunnen houden, zodat we daadwerkelijk kunnen zien hoe oud het wordt, en dat zich geslachtelijk voortplant.

Dan moeten we het kortst levende dier naar alle waarschijnlijkheid onder de bacteriën zoeken, en inderdaad : het blijkt de gastrotichus te zijn, een zogenaamde 'buikharige' met een gemiddelde levensduur van slechts 3 dagen.

De veelgenoemde eendagsvlieg is niet gewoon fout, die is echt hartstikke fout. Voor dit insect zich namelijk ontpopt tot vlieg, heeft hij al een heel jaar van zijn leven doorgebracht als larve en pop. Dat bij, eenmaal in imago-status nog maar ongeveer een dag (of zelfs een deel van de dag) doorbrengt om zich voort te planten en te sterven, zegt niks - dat geldt voor wel meer insecten. Sommigen daarvan kunnen echter zelf ettelijke jaren in het larvestadium verkeren, dus hun levensduur is vele, vele malen langer dan een dag. De gewone huisvlieg leeft al veel korter dan dat, met een maandje of 5.

Toegevoegd na 4 minuten:
Herstel : de eenvagsvlieg die ook onder die naam als groep wordt aangeduid, heeft geen larve-en popstadium, maar brengt het grootste deel van zijn leven door als nymf - net als bijvoorbeeld vlooien en luizen).

Toegevoegd na 4 minuten:
Herstel : de eenvagsvlieg die ook onder die naam als groep wordt aangeduid, heeft geen larve-en popstadium, maar brengt het grootste deel van zijn leven door als nymf - net als bijvoorbeeld vlooien en luizen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de min is voor .....??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, dikke plus!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min is ......een mysterie waarschijnlijk. +1 voor je volledige antwoord

Andere antwoorden (5)

ik weet het niet zeker, maar mijn antwoord zou zijn:

de eendagsvlieg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAT JONGEE.... is toch goed?
1dagsvlieg denkik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien de 1 KLAPSvlieg?
Haften, zie de link (beter bekend als eendagsvliegen) leven meestal een paar uren tot ongeveer 1 dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ Het eerste zinvolle antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, net zo onzinnig als alle andere eendagsvliegen. Ook de nymfen van de haft leven beduidend langer dan een dag.
bamibal
12 jaar geleden
De andere antwoorden zijn wel degelijk nog onzinniger. Antwoorden die beginnen met "Ik denk..." of "Ik weet het niet zeker, maar..." zijn altijd nutteloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's ook weer waar ; hij heeft in elk geval gezocht en een link gevonden. En die link is eg onvolledig - er staat niet eens hoe lang het dier als nymfe kan doorbrengen. Voor sommige insecten is dat weken, voor anderen jaren.
Met 3 dagen is dat de gastrotrich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij de vlieg
vandaar ook zn bijnaam
de eendags vlieg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterker nog,het is een totaal volledig onvergelijkbaar ander dier. Zoiets als een konijn vergelijken met een mol ; da's ook een klein harig zoogdier dat onder de grond leeft....