Hoe rijd ik zuinig door de bergen?

-- Alleen voor gevorderden! --

Ik wil met de auto van A naar B rijden. Afstand 500 km. Ik wil er in 5 uur zijn. Gegeven deze randvoorwaarden, wil ik zo zuinig mogelijk rijden. Voor het gemak ga ik uit van een weg zonder scherpe bochten, zonder ander verkeer, enzovoort.

In vlak terrein is het simpel: houd een constante snelheid aan van 100 km/u.

Maar wat doe ik in de bergen?

a) Constant 100 km/u rijden. Bergop geef je dan meer gas, bergaf minder. (Remmen hoeft nooit, zo steil is het niet.)
b) Het gaspedaal op een constante diepte indrukken. Bergop rijd je dan langzamer, bergaf sneller.
c) Met het gaspedaal variëren, zodanig dat de verbruiksmeter - die in deze auto volledig betrouwbaar is - een constant verbruik aangeeft.
d) Andere mogelijkheid - graag invullen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

s=500km. Als we ervanuitgaan dat de top van de berg zich op afstand a van het begin bevindt. Dan is de weg naar beneden s-a. Verder nemen we aan dat de helling omhoog (hoek alpha positief) constant is en de helling omlaag ook (hoek beta positief). Er is geen luchtweerstand. Omdat je zegt 'zo steil is het niet', ga ik ervan uit dat de helling neergaand zo klein is dat je nog gas moet geven om een redelijke snelheid te krijgen/houden. situatie a) De snelheid is constant. Dus De kracht van de motor is gelijk aan de som van de wrijving (wrijvingsquotiënt mu) en de component van de zwaartekracht die tegenwerkt: Fm = Fz*(sin(alpha)+mu*cos(alpha)). Naar beneden is de kracht: Fm = Fz*(mu*cos(beta)-sin(beta)). De arbeid die wordt verricht is F*ds. s is hiet niet afhankelijk van F, dus: W= Fz*[a*(sin(alpha)+mu*cos(alpha))+(s-a)*(mu*cos(beta)-sin(beta))] situatie b) Bij constante diepte van het gaspedaal, levert de motor een constante kracht. Bergopwaarts moet deze kracht groot genoeg zijn om nog wel vooruit te komen, dus groter dan of gelijk aan Fm = Fz*(sin(alpha)+mu*cos(alpha)). Als je eenmaal boven bent en je houdt het gaspedaal even ver ingedrukt, dan zul je dus steeds harder gaan en de snelheid zal eenparig toenmen. Ten eerste zou dat al niet praktisch zijn, omdat je dan op een gegeven moment toch moet remmen, maar daarnaast gebruik je dan eigenlijk een veel te grote kracht. De arbeid die in deze situatie wordt verbruikt: W = F*s = Fz*(a+b)**(sin(alpha)+mu*cos(alpha)). Dat is beduidend groter dan in situatie a) situatie c) verbruik is evenredig aan hoe groot de kracht die de motor oplevert is, en zal dus in hetzelfde resulteren als situatie b). Situatie a is in deze dus het meest zuinig.

zoals in indonesie; gewoon je motor uitzetten wanneer je naar beneden rijdt!

Rare vraagstelling maar ik kies voor C, de anderen lijken me een beetje onwaarschijnlijk.

Antwoord A is denk ik het beste. zolang je maar niet remt verspil je geen energie.

De wrijvingsweerstand loopt kwadratisch op met de snelheid (parabool). Zolang je snelheid bergaf wordt veroorzaakt door de zwaartekracht, kost dit geen benzine. Dan kun je dus beter bergaf harder rijden, en bergop langzamer, om je gemiddelde van 100km/uur te bereiken. Varieeren in snelheid is eigenlijk het slechtste wat je kan doen, als je je verbruik naar beneden wilt krijgen, want juist het wijzigen van je snelheid kost energie. Het constant houden van je snelheid kost dan het minste energie, al helemaal als je gewenste gemiddelde snelheid al vast ligt.

Ik weet niet of je een toerenteller hebt? Zelfde aantal toeren blijven rijden? Maar ik denk dat als je berg op en berg af wel met elkaar kunt weg strepen... Je verbruikt meer gas om boven te komen, maar minder om beneden te komen... Als je je snelheid gelijk houdt tenminste.

Altijd bergaf rijden

Traag bergop. Motor 2500 toeren (diesel 2500) is het meest efficiënt. Bergaf in de hoogste versnelling, dan verbruikt een moderne motor geen brandstof meer. Met de motor uit verlies je belangrijke functie's (bv. stuur/rembekrachtiging)

Zoek in de documentatie van je auto naar het "maximum koppel" van de motor. Dat is de ideale verhouding tussen het toerental van de motor en het vermogen dat hij overbrengt op de aandrijfas. Vaak ligt dat rond de 2250 - 2500 toeren. Met een toerenteller houd je dat getal aan als ideale snelheid, in de hoogste versnelling die dat kan trekken. Zonder toerenteller zou ik naar de motor luisteren, hoe die klinkt als je 65 kilometer in de 4e versnelling rijdt: dat is bijna altijd de meest zuinige snelheid. In de bergen schakel je dan op het gehoor naar de hoogste versnelling waarin je dat geluid kunt produceren.

Door de tunnel aan constante snelheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100