Hoeveel vierkantemeter zonnepaneel is er nodig voor een gelijke opbrengst van een windmolen?

Is natuurlijk verre van exact te berekenen door allerlei externe invloeden,maar uitgaande van de gemiddelde opbrengst van zonne-energie en wind-energie in Nederland,die in één jaar te vangen zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Het beste antwoord

Het antwoord hangt af van welk soort windturbine je hebt.
Ze hebben zeer verschillende vermogens.

Als je dan de opbrengst van een windturbine weet, kan je dat omrekenen naar m2 zonnepanelen.
Wat je moet weten,
- de gemiddelde opbrengst van de windturbine op een bepaalde plaats
- de jaarlijkse lichtenergie op dezelfde plaats X het rendement van de zonnecellen.

Het rendement van zonnecellen van goede kwaliteit
(monokristallijn silicium) is 0.15 -0.18

Als je de totale opgewekte energie van de turbine per jaar deelt door de totaalopbrengst van 0.15X de jaarlijkse lichtenergie per m2, dan is je antwoord het equivalent wat je aan m2 zonnecellen moet uitzetten om de turbine te evenaren.
Zoals ik al schreef is het een hele uitzoekerij omdat de exacte energie van wind en zon per plaats verschillen, zowel in hoeveelheid als in onderlinge verhouding.
Feitelijk moet je dus weten dat elke watt aan licht ongeveer 0.15Watt aan electriciteit oplevert.
Wel is het zo dat zonnecellen met veel hoger rendement
in de maak zijn, maar vooralsnog onbetaalbaar en dus onpraktisch zijn.
Omdat tussen de zonnecellen kleine ruimtes zitten moet je geen hogere waarde dan 0.15 als systeemrendement aanhouden, ofschoon het feitelijke rendement van zonnecellen dus hoger is.
Ook speelt het lichtspectrum een rol, de kleurtemperatuur van zonlicht is anders dan de lichtkleur bij bewolking.
Ook beinvloedt DE TEMPERATUUR van de zonnecellen het rendement in sterke mate, koele cellen hebben een hoger rendement als warmere zonnecellen.
Het is dus een benadering en het antwoord kan toch flink afwijken van het theoretisch te verwachten resultaat.
Daar staat tegenover dat je wel zicht krijgt op het flinke oppervlak aan zonnecellen wat je moet opzetten om een turbine te evenaren.
In de tropen zou die verhouding behoorlijk anders liggen!!
veel plezier bij de uitwerking.