Welke doppen kunnen worden gerecycled?

Ik ben actief bezig met het sparen van doppen voor het goede doel.
Maar ik weet niet helemaal welke nou wel en niet mogen.

Mogen die flexibelere doppen van bijvoorbeeld de kleine Nutella of jodekoeken potten ook? En de doorzichtige deksels van bijvoorbeeld verse soep... dat is wel harder plastic?
En die houmousdeksels?

Picture for question
een jaar geleden
in: Milieu
1K
AnnBoo8146
een jaar geleden
Ik denk, dat je deze vraag moet stellen aan het goede doel, waaraan je de doppen wilt schenken. Dat goede doel heeft waarschijnlijk een overeenkomst met een recyclebedrijf, waarin staat wat ze sparen en wat ze ervoor krijgen.

Antwoorden (1)

Alle soorten kunststof kunnen worden gerecycled. Maar daarvoor moeten de verschillende soorten kunststof wel eerst worden gescheiden. Dan kan grotendeels machinaal en geautomatiseerd en dat gebeurt dan ook massaal. Daarom mag je ook alle soorten kunststof verpakkingsmateriaal in de oranje PMD containers of zakken aanbieden.

Het scheiden van verschillende soorten kunststof kost wel tijd en energie, dus kost geld. Daarom krijgen de goede doelen ook geld als ze flinke hoeveelheden schoon en gesorteerd plastic aanleveren. De doppen die je kunst inleveren voor de goede doelen moeten van hard plastic zijn. Zoals doppen van frisdrankflessen of de deksel van een pot pindakaas of honing.

Alle deksels uit jouw vraag zijn van zachter kunststof en dus niet bruikbaar. Ze kunnen wel gerecycled worden, maar niet via de goede doelen inzameling. Stop ze daar ook niet bij, want dan worden hele partijen afgekeurd en krijgt het goede doel ook geen geld voor de doppen die wel goed waren!

Vaak staat er op de dop van hard plastic een driehoekje van pijltjes met een 5 en de letters PP. Dat is de afkorting van Polypropeen, het harde soort plastic dat goed recyclebaar is. De doppen moeten daarvoor wel schoon zijn en er moet geen kartonnen of andersoortig stukje in zitten.

Het gaat ook alleen om doppen en kleine deksels. Dus geen flesjes, bakjes, oude broodtrommeltjes of plastic picknickservies, wat vaak van hetzelfde spul is gemaakt. Dat kan qua materiaal wel worden gerecycled, maar niet via de systemen van de goede doelen.
een jaar geleden
milenaa
een jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Maar gewoon uit nieuwsgierigheid waarom mag iets anders dan doppen niet als het wel van hetzelfde materiaal is?
En die Houmousdeksel lijkt hetzelfde plastic als de pindakaasdop? Waarom mag die dan niet?