Waarom geeft het verbranden van eikenschors enorm veel as? Dit itt eikenhout.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.7K

Antwoorden (1)

Asse staat in verhouding met het materiaal dat kan opbranden. Bij schors en hout heeft dat ook te maken met de dichtheid van het materiaal. Ook zal de lucht en het vocht in het materiaal en rol spelen. Probeer maar eens karton in brand te steken. Dit zal veel moeilijker gaan dan wanneer je bv een blad in brand steekt. Wat water doet, kan je testen door bv een bakje waar je in de frituur uw frietjes in krijgt, te vullen met water en dat op een gasvuur te zetten. Je zult merken dat dit bakje niet verbrand, terwijl het zonder water direkt zou opbranden. Dit komt omdat het water belet dat het bakje warmer wordt dan honderd graden, kookpunt van water.
Als schors van eik veel assen geeft, dan wil dat zeggen dat er veel vaste brandbare stoffen inzitten, die zeer goed opbranden.
Robby BB