Kap op de oliebron - en nu?

Stel dat de kap die BP nu over de lekkende oliebron heeft geplaatst, de olie blijkt te houden. Hoe zorgen we dat de bron ook op langere termijn niet gaat lekken?

We hebben nu olie onder hoge druk, die slechts wordt tegengehouden door een kap met kleppen. Die kap staat in een vijandig milieu (zoute zee) waar we niet goed bijkunnen als er iets misgaat.

Is deze oliebron nu een soort Tchernobyl geworden? Als de kap weer gaat lekken, plaatsen we er "gewoon" nog een kap overheen, net als bij Tchernobyl? Hebben we hier een probleem dat we de komende vijftig miljoen jaar goed in de gaten moeten houden?

Of is er wel een definitieve oplossing mogelijk?

13 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb via 't nieuws gehoord dat ze nu eerst een paar weken afwachten om te kijken of rondom de bron geen nieuwe lekken ontstaan door de hoge druk. Als dat niet het geval is wordt de bron met beton/cement volledig ingekapseld en gefixceerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ik het goed begrijp gaan ze straks de pijp volstorten met modder en beton en daarna zou het probleem definitief moeten zijn verdwenen.
13 jaar geleden
Men is momenteel druk bezig om naast de beschadigde oliepijp, nieuwe boringen te verrichten (in hetzelfde veld). Deze olie gaat men winnen en na verloop van tijd zal de druk in het olieveld afnemen en is het gevaar geweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de proef slaagt. wordt er een tussenstuk op gezet en kan er weer een olieplatform op geplaatst worden, ook worden er nieuwe boringen gedaan, naar deze bron toe, om de immense druk te verlagen en beter gecontroleerd de olie op te vangen.
het is eigenlijk een schandalige situatie, dat er nu een olieramp is er pas naar oplossingen gezocht moeten worden, die hadden er al moeten zijn voor het boren begon, nu stroomt er al maanden lang olie in zee.
Geld besparen is nog steeds belangrijker dan het milieu sparen, dat doen ze pas de milieuramp er al is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men is doende om in de buurt van het (ex) lek een nieuwe put te boren om zodoende de druk van de lekkende te verminderen. Verder denk ik niet,dat deze bron nog 50 miljoen jaar olie blijft leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er borrelen alweer gassen op uit de zeebodem wat kan betekenen dat er weer olie ontsnapt.
Maar al was het gelukt dan boren ze ernaast weer nieuwe bronnen aan om de druk te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kap blijkt nu al niet bestand en de druk ontsnapt nu ook langs de pijp IN de grond,
naar mijn mening zouden ze de kap aan moeten sluiten op een hele sterke slang op een plateau en via de afvoer van olie via tankers eerst de druk verminderen.
Het is buitengewoon moeilijk een oliebuis vol te storten met beton als die onder hoge druk staat.
De druk ter plekke is al hoger dan 147 Bar (1.4KM zout waterkolom) en toch weet de olie die druk te overwinnen.
Er zullen in hetzelfde olieveld wellicht meer boorbuizen gebracht moeten worden om de druk, die zich kennelijk ook nog opbouwt te beteugelen.
Naast de enorme watermantel verhogen de grondlagen die er overheen ligt de druk ook nog eens enorm.
De geringere dichtheid van olie tov zowel het zoute water
als de grondlagen (dichtheid gemiddeld tussen de 3 en 4
gram/CM3 zorgt dat de druk nog verder op kan lopen.
We hebben immers zelf een ontsnappingskanaal aangelegd. Dit soort drukverschillen weten daar wel raad mee.
Het lijkt me dat het aftappen van olie op dit moment de minst schadelijke variant is, het weer weg laten lopen -wat ze mogelijk weer van plan zijn- is echt oerstom.
Zelfs zeer forse inversteringen kunnen wellicht uit, de schade aan het milieu valt nu al niet meer te becijferen.