Waarom is er door klimaatverandering in ons rivierengebied en kustgebied steeds meer gevaar voor overstromingen ?

Ik doel naar Nederland.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Antwoorden (2)

Omdat door het smelten van het poolijs de zeespiegel stijgt, ook hier aan de kust van Nederland en de rivieren die een open verbinding met de zee hebben. Als het stijgende water over- of nog erger door de dijken komt loopt het lagergelegen achterland onder water.
9 jaar geleden
Het verminderen van de afvoer- en opslagcapaciteit neemt af, waardoor er steeds meer overstromingen kunnen gaan plaatsvinden.
Het waterpeil in de rivieren is als gevolg van de Deltawerken gestegen. Door de Deltawerken is de afvoersnelheid van de rivieren afgenomen. Hierdoor blijft er meer zand in de rivieren achter, waardoor deze steeds hoger komen te liggen en de waterstand verhoogd wordt. Ook wordt de waterstand hoger door de stijgende zeespiegel. De verhoogde waterafvoer via de grote rivieren is ook een oorzaak dat de capaciteit van wateropslag en waterafvoer niet voldoende is.
Al dan niet illegale uitgevoerde slootdempingen om over meer landbouwgrond te kunnen beschikken is een sluipend kwaad, het effect kun je vergelijken met de drooglegging van plassen en meren. Het reservoir aan zoet water (bij tekorten), als de afvoer- en opslagcapaciteit (bij een wateroverschot), neemt af.
Een probleem is de steeds diepere afwatering van klinkgevoelige gronden, waardoor het oppervlak blijvend daalt en de “spons” steeds dunner wordt. Een van de gevolgen is dat het vermogen tot waterberging van de polders is afgenomen en dat bij zware regenval veel land snel onder water staat, net als vóór de grootschalige toepassing van stoombemaling.
Dan is er nog het ontstaan van kwelwater dat voor een overstroming kan zorgen. Kwel is water dat bijvoorbeeld onder de dijk door sijpelt en vanuit de bodem omhoog komt. De stroming wordt veroorzaakt door een peilverschil in het buitenwater (of een hooggelegen polder) en het polderpeil in een diepe polder.
Rijk, provincies en gemeenten werken samen om overstromingen te voorkomen. Rijkswaterstaat en de waterschappen onderhouden en inspecteren dijken, dammen en duinen. De waterstanden worden voortdurend bewaakt. RWS en de waterschappen versterken de komende jaren grote delen van de Nederlandse dijken. Na deze aanpassingen moeten de dijken een extreem zware storm en hoogwater weer aankunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
De antwoorden zien nu vooral op de effecten die rechtstreeks of indirect samenhangen met onze ligging aan zee.
Waterstanden in rivieren kunnen iets verder weg van de zee ook hoger oplopen doordat regenval tegenwoordig vaker meer en heviger regen laat vallen over een kortere tijd. Doordat zoals gezegd ook de sponswerking van het landschap minder is geworden, niet alleen door inklinking, maar ook doordat een groter gedeelte van het aardoppervlak bebouwd of geplaveid is en er daar dus geen water meer de grond in kan zakken, worden rivieren met veel grotere variaties in waterafvoer geconfronteerd. Dit leidt tot hogere waterstanden wanneer het in de gebieden die op de rivier afwateren ineens langdurig en/of hevig is gaan regenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag begint met: waarom is er door klimaatverandering in ons rivieren en kustgebied enz. enz.
Het stijgen van de zeespiegel kán een gevolg zijn van klimaat-verandering met als gevolg overstromingen als men niet zorgt voor voldoende afvoer- en opslagcapaciteit.
Klimaatverandering - zeespiegel stijgt - niet voldoende afvoer- en opslagcapaciteit - overstroming. In het rivierengebied kunnen zich tientallen andere oorzaken voordoen die een te kort aan afvoer- en opslagcapaciteit kunnen veroorzaken, met een overstroming als gevolg.
Het effect van de oorzaak, kan overstroming tot gevolg hebben.
Bordensteker
9 jaar geleden
Maar ik lees "ons rivieren*gebied* en kustgebied", en wilde daarom het rivierengebied zelf nog even apart "peilen"!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deltawerken is waterpeil van de rivieren gestegen, de verhoogde waterafvoer via de grote rivieren en nog zoveel meer oorzaken via polders, sloten en dijken.