Is een `kokend-water-kraan`(Quooker) energiezuinig?

Voor een huishouden van 2 pers., hebben we maar af en toe wat kokend water nodig. (voor b.v. thee, pasta , snijplanken afspoelen...)
Het duurt n.l. heel lang, wanneer we de `warm`waterkraan open zetten in de keuken, totdat het water heet (niet kokend) is. Vraag me dus nu af of een Quooker nuttiger/zuiniger is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Antwoorden (2)

Nee, beslist niet zuiniger, want dat ding blijft voortdurend water op kooktemperatuur houden. Bij de installatie wordt er ook een overdukafvoer geplaatst. Als je het energiezuinig wilt houden, kan je beter een waterkoker nemen, die snel aanslaat.

De Quooker is een fantastisch apparaat en mensen die er een hebben, willen ook nooit zonder meer. Misschien beter geschikt voor een groot huishouden.

FYI: de Quooker is uitgevonden door een gepensioneerde van Unilever die tijdens zijn loopbaan de "instant soep" had uitgevonden. Tijdens zijn loopbaan kreeg hij er niet de tijd/ruimte voor om zijn idee te realiseren. Hij redeneerde: wat heeft het voor nut om "instant soep" te hebben als je nog eens 10 minuten op kokend water moet wachten? Toen hij met pensioen ging heeft hij dit gerealiseerd samen met zijn zoon.

Overigens is deze uitvinder nog met een kano naar Engeland gevaren tijdens de 2e wereldoorlog. Op de vraag: waarom deed U dat?, werd geantwoord: "Ik moest een daad stellen!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de consumentenbond kost het maken van een kop thee ongeveer hetzelfde aan energie als bij een waterkoker. Een quooker gebruikt in standby ongeveer 10 watt. Zoals je zelf al schreef bespaar je wel een hoop water en tijd.