Hoeveel moet ik investeren in zonne-energie?

Ik woon in rijtjeshuis 230.000 euro,hoeveel moet ik investeren om mijn huis te laten draaien op zonne-energie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.6K

Het beste antwoord

De prijs van uw huis is niet zo relevant. Het zegt misschien iets over de grootte van het huis.

Zonnepanelen:
De investering is afhankelijk hoeveel meters zonnepanelen u wilt (laten) aanbrengen en welke kwaliteit u neemt.
U kunt de panelen zelf aanbrengen, maar in de meeste gevallen laat men dit doen. Bij 4,0 m2 kost het gemiddeld bij uitbesteden ca. € 2000, - Bij 29,6 m2 ca. € 8.599,-
Dit zijn prijzen van Nuon. (zie in bron 1) Er zijn vast ook wel goedkopere aanbieders, maar dan moet u een offerte laten uitbrengen. (zie in bron 2)

In bron 3 een mogelijkheid om de zonne-potentie van uw eigen dak te berekenen.

U kunt natuurlijk ook nog aan zonneboilers of zonnecollectoren denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van je dakoppervlakte en de positie van je woning. Je kunt dit op meerdere site berekenen, wat het je kost en wat het je bespaart.

bv www.zonnepanelen.nl en www.zonnefabriek.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hele huis laten draaien op zonne-energie is waarschijnlijk niet verstandig, omdat je, als je in de winter precies genoeg wil produceren, in de zomer enorme overproductie zou moeten draaien. Je kunt maar een beperkte hoeveelheid energie terug leveren aan het stroomnetwerk, voor alle stroom die je meer levert gaat er veel te weinig geld van je rekening af. En dan wordt je installatie veel te duur en je terugverdientijd veel te lang.

Bovendien heb je in een rijtjeshuis hoogst waarschijnlijk veel te weinig dakoppervlak om je hele verbruik zelf op te brengen.

Het beste kun je een of enkele leveranciers van zonnepanelen uitnodigen om de berekeningen voor je te maken en te kijken hoeveel panelen er op je dak passen. Als je nu meedoet, kun je nog rekenen op een subsidie van max. ongeveer 600 euro.

Onderstaaand een linkje naar een leverancier waar ik erg tevreden over ben, maar het stikt er tegenwoordig van. Veel gemeenten hebben ook gezamenlijk initiatieven om met korting zonnepanelen aan te laten leggen.