Gaat de olie echt opraken?

Of is dit een scam door de zogenaamde experts om de prijzen kunstmatig hoog te houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
2.3K

Antwoorden (5)

Olie is een fossiele brandstof. En dat zijn niet-vernieuwbare 'stoffen'. Ja olie gaat echt opraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olie komt uit de grond en is miljoenen jaren geleden gevormd. Het enige wat wij er mee doen is het verbranden. Het gaat dus echt op, en sneller dan de natuur het kan aanmaken
Ja, dat gaat echt een keer opraken. En dan hebben we met z'n allen een groot probleem..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, olie gaat een keer opraken.
Maar olie wordt niet alleen uit de grond gehaald maar ook uit plantenresten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardolie is een fossiele brandstof. Dat betekent dat het vormen ervan miljoenen jaren heeft geduurd. Aardolie dat op moeilijke plaatsen zit en in het verleden te kostbaar was om op te pompen wordt door de dure prijs juist weer wel rendabel om naar te boren.

Echter, hoe duur aardolie ook wordt, het zal zeker opraken als het gebruikt wordt in het tempo waar we het nu gebruiken.

Buiten aardolie is er ook plantaardige olie. Dat kan een vervanging zijn van aardolie. Auto's kunnen zo gebouwd worden, zodat ze bijvoorbeeld op zonnebloemolie rijden. Plantaardige olie kan niet (zomaar) opraken. Die kun je namelijk iedere dag weer opnieuw planten en persen.

Als de aardolie, en ook het aardgas overigens, op een dag opraken, zullen de technologieën vast ver genoeg zijn om dit probleem op te vangen, bijvoorbeeld door windenergie, zonnepanelen en oplaadbare auto's.

Ja, de aardolie raakt dus op, de plantaardige niet, en het is niets om je ongerust over te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat de olie opraken... Om deze vraag te zo te stellen moet je een aantal zaken weten.

1. Technisch gezien is aardolie 'n grondstof die voor de wereld van gisteren, vandaag en morgen van levensbelang is en was.
2. Aardolie is een grondstof die op veel plaatsen in deze wereld wordt gevonden en ontgonnen en waar heel veel partijen (landen, regeringen en multinationale bedrijven) direct zeer grote economische belangen bij hebben.
3. Aardolie is een fossiel overblijfsel van o.m. oude vegetaties die over zeer lange tijdsperioden ( 10.000- tot enkele miljoenen jaren) is ontstaan.

Omdat aardolie, en ook aardgas, een natuurlijk product van moeder Aarde is, ontstaan door processen die een hele lange tijdspanne nodig hebben gehad om te ontstaan, kun je zeggen dat als je maar snel genoeg dit gaat oppompen en verbruiken dat het een keer op raakt.
De aarde heeft heel veel tijd nodig om nieuwe voorraden aan te maken. Meer dan de tijd die de mens nu nodig heeft om de huidige voorraden op te maken.
Dus ja, zo bezien gaat de olie wel opraken.

Alleen, of dat over bijv. 25 of 50 jaar al zou zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. De "club van Rome", 'n club van wetenschappers en economen, hadden in de 70'er jaren voorspeld op basis van de wereldgroei dat omstreeks het jaar 2000 de olie en gas voorraden van de wereld nagenoeg op zouden zijn.
Deze voorspelling is bij lange niet uitgekomen.
Sterker nog, er worden nog steeds nieuwe gas- en olievelden gevonden die min of meer rendabel te ontginnen zijn.

Wat tegenwoordig wel 'n feit is is dat economische belanghebbers er een groot belang bij hebben om de mens te laten geloven dat binnen zeer afzienbare tijd de olie echt op is. Dat maakt het hen mogelijk om nu de prijzen van olie en afgeleide producten zonder al te veel weerstand tot mega hoogten op te drijven.
Dit in het kader van "zuinig" omgaan met deze kostbare grondstof.

Dat dit recht in tegenspraak is met de ongegeneerde verspilling die gaande is met deze grondstof door landen, regeringen en bedrijven doet iets anders vermoeden.

Verspillingen in de vorm van energieverslindende oorlogen, productie van nutteloze producten die veel olie grondstoffen en energie kosten, autoracewedstrijden die overal ter wereld worden gehouden en veel brandstof kosten etc.

Of de olie binnenkort op is is meer een economische vraag... zolang wij dat geloven, ja dan is de olie binnenkort op!