Er staat niets over het milieubewustzijn in, domweg omdat de wet zich niet uitstrekt tot in het bewustzijn.
Wel staan er de geboden, verboden, gedragingen en iets over "goed burgerschap" Sociale controle en klik-bereidheid
Dit zijn echter houdingen en intenties, net zoiets als een der eerste grondwet zegt, "iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen " (ik meen de eerste grondwet ).
Het bewustzijn is bovendien een status die niet altijd aanwezig is (als we slapen hebben we een veranderd en meestal verminderd bewustzijn).
Zou bij wet iets over ons bewustzijn staan, (anders dan die eis dat je bewustzijn (reactievermogen) functioneert als je bijvoorbeeld gevaarlijke machines bestuurt, vandaar het verbod op alcohol in het verkeer, dan zou het verminderde of afwezigheid van het bewustzijn rechtstreeks tot een overtreding of misdrijf leiden.
Je kunt de brieven van het CJIB
(Centraal Justitieel Incasso Bureau ofwel de overtreding stax generator van de Staat), tegemoet zien
waar keurig en gerubriceerd vermeld staat op welke dagen en uren je biometrische sensoren (in je bovenarm) een verminderd/afwezig (milieu)bewustzijn geconstateerd is en welk deel van je maandloon je nu weer naar Leeuwarden mag overmaken.
Met deze karikaturistische beschrijving poog ik het gevaar van de door de vraagsteller toegevoegde eis aan de burger te beschrijven inclusief de implicaties.
Maar breng ze bij justitie absoluut niet op een idee, die chip onder onze huid staat toch al op stapel al zal iedereen op het pluche dit stellig ontkennen.
Daarmee is veel meer dan alleen onze identiteit over te seinen , maar ook waar we zijn, via een gekoppeld bestand van het rekeningrijden hoe snel we ons in welke richting verplaatsten en via de creditcard (bankpas) gegevens , onze stops , inkomen en getankte brandstof, onze activiteiten en aanschaffen over die dag, ons medicijn verbruik , onze toilet-gangen, de samenstelling daarvan (drugsgebruik) en de meting van onze mate van ons(milieu)bewustzijn.
Het is een goede zaak ons milieubewustzijn af te schermen voor de buitenwereld, anders is onze privacy weg, het milieu wordt ons dan vijandig gezind en dan is dat een slecht milieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Nederlandse milieuwetgeving is zeer uitgebreid. In de wetten staat omschreven waar je je aan moet houden op gebied van het omgaan met afval, het welzijn van dieren, visserij, het veroorzaken van geluidsoverlast, luchtvervuiling etc.

Om je aan de wetten te kunnen houden, zul je dus een zekere vorm van milieubewustzijn moeten hebben.
13 jaar geleden
Over het bewústzijn staat er natuurlijk niets in de wet, maar we zijn wel van alles verplicht. Al was het maar om je huisvuil aan te bieden in afgesloten zakken op een bepaalde dag en tijd van de week, in plaats van alles zomaar van je balkon af te flikkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahahah, ik zie het al gebeuren... hahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Utrecht, net op de grens tussen een zeer respectabele en een iets... minder respectabele buurt. Voor ons gebouw doet men dat soort dingen niet, achter ons gebouw gaat inderdaad regelmatig huisvuil van de balkons naar beneden. Al moet ik toegeven: meestal wel in vuilniszakken. Het schijnt iets te maken te hebben met twee conflicterende regels volgens welke de bewuste mensen leven: De man zal geen afval aanraken.
De vrouw zal het huis niet verlaten. Tja, hoe krijg je dan je huisvuil van de tweede verdieping naar de stoeprand? Juist ja.