waarom lees ik nooit CO2-percentages in de lucht ergens?

Ik hoor/lees regelmatig dat CO2 de aarde opwarmt, daar zijn dan voor- en tegen-standers van die theorie, maar ik heb nooit grafiek gezien met CO2-percentages, als je die in 1 grafiek naast de temperatuur zet ben je toch klaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
11.9K

Het beste antwoord

Nou dat komt voornamelijk omdat het eigenlijke percentage CO2 in de lucht niet bijzonder hoog is.
Als de hoeveelheid CO2 met een procent of 10 toeneemt zie je dat nog steeds niet bijzonder hard terug in het totaalplaatje (niet dat het dan geen effect zou hebben).

Ter vergelijking de verhoudingen van de troposfeer in procenten:
Stikstof: 78,09
Zuurstof: 20,95
Argon: 0,93
CO2: 0,03
Neon: 18*10^-4
Helium: 5,2*10^-4
Methaan: 2,2*10^-4
Krypton: 1*10^-4
Stikstof mono-oxide: 1*10^-4
Xenon: 0,8*10^-4
Waterstof: 0,5*10^-4

Stratosfeer samenstelling:
Stikstof: 75
Zuurstof: 18
CO2: 2
Water: 2
Ozon: 2
Argon: 1

Ik denk niet dat veel mensen onder de indruk zouden zijn van een CO2 toename van 0,03% naar 0,04%. Toch zou dat behoorlijke effecten hebben. Stofdeeltjes zijn bijvoorbeeld zo weinig dat je ze niet eens in dergelijke samenstellingstabellen terug ziet maar je voelt het wel degelijk in de steden en je ziet he ook terug in de toename van long problemen in gebieden met veel luchtvervuiling. Toch praat je over parts per million (ppm).

Toegevoegd op 01-05-2009 12:43:49
Er zijn overigens wel degelijk grafieken van CO2 toename gemaakt en die lijken redelijk gelijk te lopen met de temperatuur toename. Kijk wel heel erg uit met het interpreteren van grafieken. Je kan een lijn net zo stijl laten lopen als je wil wanneer je een grafiek maakt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Je bedoelt 'net zo steil laten lopen', niet 'net zo stijl laten lopen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dyslectisch. Wat is jouw excuus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat knap dat je dat lange woord dan toch kunt schrijven...;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oefenen... oefenen en oefenen :)
(spellingscontrole plug-ins voor je browser zijn ook erg handig.... :) ze halen alleen bij lange na niet alles er uit)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
0,0007 is ongeveer 26% van 0,0032.

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is leuk, maar dat is allemaal gebaseerd op die ijsboringen. Ik wil gewoon metingen in de lucht weten. zo van, dit is percentage wat we aan CO@ hebben gemeten in de lucht over die tijd op die plek. Niet van die indirecte metingen, die zijn onbetrouwbaar volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan er ook bij die zijn gebaseerd op atmosferische meting. Zie bijv. http://scentofpine.wordpress.com/start/indicators/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hier staan er nog meer:
http://cdiac.ornl.gov/trends/co2/contents.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel directe meetresultaten verwacht je van voor 1800?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen enkele, maar ze moeten me geen onzin op de mouw spelden. Dat gat in de ozonlaag weten we ook veel te weinig van, we meten tekort. Paniek om niks wellicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou paniek is er niet. Maar al is de kans slechts 10% dat ze gelijk hebben dan nog kun je het risico niet nemen niets te doen.
Kijk op de site "klimaatgek" , het CO2 percentace is vanaf ca. 1960 toegenomen van 0.0032% tot 0,0039% Nu! --- De klimatologische rekenwonders zeggen echter dat deze toename betekend dat het met Ca. 26% is verhoogd?!?!--- Hoe ze daar bij komen weet ik ook niet. Wat echter uit vele onderzoeken blijkt dat de CO2 toename volgt nádat de temperatuur gestegen is !!