1. Sorteren
Staal wordt gesorteerd met magneten. Aluminium wordt gescheiden via een specifiek procedé, de zogenaamde wervelstroomscheider.

2. Vermalen
Stalen en aluminium verpakkingen worden vermalen en gezuiverd tot schroot dat klaar is voor de oven.

3. Verwerken
Het schroot wordt toegevoegd aan het gietijzer uit de hoogoven, doorgaans in een verhouding van 40%. Sommige staalfabrieken hebben elektrische ovens waarin het schroot opnieuw gesmolten en 100% gerecycleerd wordt, zonder aan het gietijzer te worden toegevoegd. De aluminium balen worden in speciale ovens gesmolten.

4. Vormgeven
Het staal en aluminium wordt in vormen gegoten om nieuwe afgewerkte producten te maken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Door het staalbestanddeel in het blik d.m.v. magneten uit het afval te halen. Blik is staal met een laagje tin en of tin teruggewonnen wordt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afval word door een shredder gehaald. Dat is een machine met 2 of 4 tegen elkaar in draaiende assen met scherpe, zeer harde tanden er op. Deze machine vermaalt letterlijk alles wat er in past en in een oogwenk.

De snippers vallen onder uit de machine op een lopende band. Die lopende band gaat langs diverse al, dan niet geautomatiseerde sorterings stations. Eén daarvan is een grote elektrische magneet die het metaal er uit haalt. Dit werk natuurlijk alleen voor ijzerhoudende en dus magnetische metalen waaronder blikjes. Daarom kan je oud metaal ook nog het best bij de oudijzerboer brengen. Maar voor het houdhouden is dit bijna ondoenelijk om alle limonadebussen, blikjes etc naar het oud ijzer te brengen. Echter verreweg de meeste metalen in een huishouden zijn ijzerhoudend.

Als dit metaal word verzameld en schoon gemaakt in een enorme wasmachine zodat etensresten, plastiek, stoffen etc er uit verwijderd worden. Daarna wordt het metaal per trein afgevoerd naar de hoogovens.

In de hoogovens wordt nieuw metaal uit nieuw ijzererts vermengd met een percentage schroot en omgesmolten. Hoe groot dit percentage is hangt af van de kwaliteit en dus de prijs van die lading die op dat moment in die hoogoven wordt gemaakt. Soms is die lading op bestelling. Voor zeer hoogwaardig metaal (dus ook het duurste) wordt niets toegevoegd. Maar voor metaal waarvan auto's worden gemaakt kan dit wel 35% zijn. Voor metalen die worden gebruikt voor sierhekjes is de tuin zelf 50 tot 60%. Hoe schoner het schroot is, hoe meer er van kan worden gemengd in nieuw erts om toch een hoge kwaliteit te verkrijgen.

Onder de hoogoven wordt het vloeibare metaal afgetapt en verder verwerkt. Het hangt af van wat men gaat maken. Soms wordt het in emmers gegoten die worden geleegd in gietmallen. Bij plaatwerk voor de auto industrie wordt het uitgegoten in een soort van kanaal die er een eindeloos lange rechthoekige lint van maakt.

Die lint wordt in een walsstraat met watergekoelde walsen uitgewalst tot een plaat van de gewenste dikte. Bij 1mm plaatdikte kan deze zich na een stuk of 14 walsen voortbewegen met 80km/h. De plaat wordt gekoeld en in standaard lengten afgeknipt. Die lengte kan ook door de klant worden bepaald.

Een andere mogelijkheid is dat er een bepaalde lengte, meestal enige honderden meters, op een rol worden gerold zoals een rol wc papier. Ook dit is vaak aan de klant.

Lees verder in mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n rol gaat op een aanvoermachine die een pers voed. Deze pers stampt in hoog tempo onderdelen uit het plaatstaal die later verder worden verwerkt tot bijvoorbeeld een complete auto. Die auto wordt verkocht, gebruikt en ooit weer gesloopt en het hele verhaal begint opnieuw. Noot aan de administrator van deze site: 2500 tekens lijkt veel, maar voor dit soort vragen blijkt het maar al te vaak te weinig te zijn. Vooral als je iets wat gedetailleerder uit wil leggen. Denk er eens over na om het met een 1000 teken uit te bereiden.