Hoeveel kost een windmolen in aanschaf en plaatsing?

Wij vragen ons af wat de aanschaf en de plaatsing van één grote windturbine kost Misschien dat iemand werkzaam in de energiebranche hier antwoord op weet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Iemand die bij Agentschap.nl werkt (voorheen SenterNovem) en zich bezig houdt met de subsidies voor windmolens, vertelt mij dat de kosten zo hoog zijn dat een windmolen NOOIT meer zal opleveren dan hij kost. Ook is de milieubelasting voor de productie en transport van de molen groter dan de molen aan windenergie gedurende zijn levensduur kan goed maken, Het antwoord is dus: teveel.
Hoeveel te veel hangt af van het type en de capaciteit van de windturbine en de terugverdientijd vooral ook van de lokatie (aan zee of binnennland).

Maar feitelijk zijn het subsidieslurpers die o.a. het landschap van de spaanse Meseta al grondig hebben vernield.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarnaast komt nog de vergoeding die iemand krijgt als de molen stilstaat (stuk is)
Dus eigenlijk zouden ze verboden moeten worden en eens goed gekeken worden naar wat zo'n ding daadwerkelijkaan milieu rendement heeft gedurende zijn hele levensduur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitspraak (niet van mij):
Windmolens draaien niet op wind maar op subsidie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zowel als reactie als om mezlf wat te nuanceren: energie-terugverdientijd is ongeveer 6 maanden, dus wat CO2 betreft wel goed voor het milieu. de kosten per kW windenergie liggen tussen de 8 en 10 eurocent,
wij betalen ruim 20 cent, waarvan een groot deel belasting. De molens krijgen wel subsidie maar dat kan je ook zien als belastingvrijstelling. de rest mag je zelf gaan lezen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Windenergie

Andere antwoorden (1)

Voor 1000 euro heb je reeds een kleine.

http://www.twenga.nl/dir-Sport,Watergereedschap,Windturbine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag was wat een grote kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets meer dan 1000.- ;-)