Gingen vroeger na 00.00 uur de helft van de lantaarnpalen uit om stroom te besparen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (3)

Ja dat klopt, ik kan me nog herinneren dat de lantaarnpalen om en om aan/uit waren. Tegenwoordig hebben de lantaarnpalen de veel zuinigere LED-verlichting en is dat dus niet meer nodig en het gevaar van slecht zicht is ook niet meer in het gedrang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik dacht zelfs al om 23.00 uur.
Nu hebben ze ook palen, waar ze na elf uur helft van lichtsterkte laten schijnen. Weet niet of dit ook stroom bespaart. Als het een dimmereffect heeft, spaar je er geen stroom mee uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dimmer spaart wel degelijk stroom!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij is verteld geworden (door electricien) Dat je door dimmer minder licht krijgt, maar je gebruik het aantal watt aan lampen die je in je spots hebt zitten. Dus je dimt lamp van 60 watt naar 25 watt, je betaald 60 watt aan stroom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rare elektricien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er een beetje tussenin: "Veel mensen gebruiken dimmers om de lichtintensiteit aan te passen naar eigen behoefte, waardoor meer sfeer kan worden gecreëerd. Het dimmen van licht is gebaseerd op het verschuiven van de fase van de wisselstroom. Het licht wordt steeds geler en roder van kleur en zwakker. Het stroomverbruik neemt daarentegen niet lineair af. Als de lamp bijna geen licht meer geeft, wordt er nog altijd ca. 25% stroom verbruikt van dat wat de lamp maximaal kan verbruiken. Dimmen van licht is dus inefficiëent qua energieverbruik en kostenbesparing. U kunt beter de juiste (= meest gebruikte) lichtintensiteit kiezen. Indien er vervolgens meer licht nodig is, kunt u dit oplossen door meer lichtpunten te creëren. " http://www.besparenvanenergie.nl/besparenhuiselektra.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx pelle voor de link!
De elektricien is dus niet voor de 100% raar, Benzemens!
is bij mij in het dorp nog steeds zo dat ze om en om branden