Is het slim om een slimme meter te nemen als je overweegt zonnepanelen aan te schaffen?

Iemand vertelde me dat de terugleververgoeding lager zou zijn bij een slimme meter dan bij een traditionele meter die terugdraait omdat je bij een terugdraaiende meter je gewone tarief terugkrijgt en bij een slimme meter een lager tarief. Klopt dat?

Toegevoegd na 29 minuten:
Vond in ieder geval dit op de site van oxxio:
"Indien u een zonnepaneel heeft waarbij u stroom teruglevert, kunt u geen gebruik maken van het energiemeetsysteem van Oxxio"

En o ja, ben verder niet ginteresseerd in een algemene discussie over de voor- en nadelen van slimme meters.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Dit klopt niet. Als je zonnepanelen neemt moet je je aanmelden bij certiQ die er voor zorgen dat je een gegarandeerd bedrag per geproduceerde KWh krijgt. Of je een slimme of traditionele meter als bruteringsmeter krijgt veranderd hier niets in. Sterker nog; als je de teruggeleverde stroom direkt terug levert aan het net en je draaischijfmeter terug laat lopen krijg je niet de subsidie per KWh van de overheid! De slimme meter maakt het wel mogelijk om eenvoudiger en beter inzicht te krijgen in je productie of je verbruik via een internetportal of een monitor in je huis. Dat is de voornaamste toegevoegde waarde voor ons als 'klant'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen zorgt de slimme meter voor extra gebruik (ja, werkelijk: de meter zelf consumeert meer stroom). En zijn er problemen met de privacy: een handige hacker zal kunnen zien wie er op vakantie is... Wat wil je nog meer; vanuit je luie stoel uitzoeken waar je ongestoord kunt inbreken.

Andere antwoorden (3)

Een slimme meter is slim voor een ander, niet voor jou...

Net zo goed als een man die geld ophaalt voor de armen, soms alles verdeeld onder de rechter- en linkerarmen...

Het slimme is voor een ander, niet voor jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een slimme meter is absoluut niet slim. Ook als je geen zonnenpanelen gebruikt. Ze doen niet wat ze beloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet nodig, meters kunnen ook achteruit lopen,
omdat stroom en spanning dan in tegenfase zijn.
De meter die ik onderzocht heb (was een driefasenmeter maar werkt hetzelfde als een eenfase meter) kon dat en er zat ook geen terugloopblokkering op.
Het grote nadeel van slimme meters vind ik , dat vrijwel alles wat je doet gemonitord kan worden.
Je hele privacy gaat naar de knoppen.
Met de digitale TV weten ze ook waar je naar kijkt en met internet koekeloert een camera de hele dag je kamer in.
Het kan dat die uit staat maar zou je er achter komen als hij toch van buitenaf geactiveerd is?
Vorige week lagen 3000 prive dossiers van de RABOBANK
klanten letterlijk op straat, de BKR slaat veel meer gegevens van mensen op dan alleen of ze aflossingproblemen hebben.
Slimme meters , het kan wel eens dom zijn om die te willen hebben.
Fijne kerst gewenst.