En dan? Wat gebeurt er met al die opgeslagen CO2 onder de aardoppervlakte?

Ik las net Wilma's vraag en de antwoorden daarop - dus 'hoe' is beantwoord. Maar gaat dat net als met de radio-actieve kernafval? Storten, en dan verder maar niet meer eraan denken? En wat, als al die opgeslagen CO2 ontsnapt, en opeens in de atmosfeer schiet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
2K

Het beste antwoord

Als de mensen horen dat er gas in de grond gestopt wordt, denken ze meteen aan giftig gas, explosief, ontploffingen, millieurampen, ontruimingen van woonwijken enz.
Maar co2 gas komt overal voor in de lucht die we inademen.
De kwekers gebruiken het om hun kasplanten beter te laten groeien.
Alle planten onder en boven water hebben het voor hun groei nodig.
Het maakt de bubbltjes in onze frisdrank.
En we kunnen het gebruiken om een brand te blussen!!
We kunnen dus niet zonder de co2!
Helaas is het ook een broeikasgas en te veel is niet goed.
Er zit al zo veel gas in de grond, wat trouwens wel kan exploderen!
Maar daar gebeurd toch ook niets mee?
En wat kan er gebeuren als we dit gas in de grond stoppen?
Niets eigenlijk, en als het ontsnapt gaan hooguit de planten harder groeien.
Stop je het niet in de grond, dan komt het dus ook al in de lucht terecht.
Dus waarom zo moeilijk doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed, duidelijk antwoord - dankjewel, eddijst !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het er allemaal tegelijk uit komt kun je niet ademen , Co2 is zwaarder dan lucht en blijft hangen en dan kun je niet ademen ( geen zuurstof ) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt best mee goldenten. Zelfs al gaat een CO2 opslagveld bijvoorbeeld lek bij een boorput, dan nog is het effect op enkele tientalle meters van de put al minimaal. Simpelweg omdat het dan al teveel verdunt is door de gewone lucht om nog erg schadelijk te zijn. + 1 voor eddijst erbij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja goldenten dat heb je met aardgas ook, maar is dat ooit gebeurd?
itsme
14 jaar geleden
@beerg & @eddijst: CO2 is geen onschuldig gas. In een concentratie boven de 8% kan het al dodelijk zijn. Niet omdat het verstikt, maar omdat het de spieren verlamt. Geloof me... ik weet toevallig heel veel over stationaire blusinstallaties met CO2. De veiligheidsmaatregelen die we moeten treffen om personen uit de buurt van dit levensgevaarlijke gas te houden zijn verregaand.
En ja, het is wel gebeurd dat er mensen zijn overleden door CO2 in te hoge concentratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat bij een boorput op enkele tientalle meters de concentratie al telaag is komt omdat het gas er dan met hoge druk uit komt. Door deze druk is er laag bij de grond niet zo een heel groot gevaar. Natuurlijk heb je wel gelijk dat het een heel gevaarlijk goedje is. Maar als alles er tegelijk uit zou komen heb je ook wel een heel enorm gat ;-)

Andere antwoorden (8)

Ze willen het opslaan in poreus gesteente, zo zit het aardgas ook in de natiir opgeslagen. En als het opeens mocht vrijkomen - en dat gaat niet zo opeens, hoor - dan verdwijnt het gewoon in de atmosfeer. Waar het volgens mij geen kwaad kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Natiir=natuur
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stop het dan meteen in de atmosfeer denk ik dan...
AWM
14 jaar geleden
Mijn idee ;)
Onze overheid houdt streng toezicht op de veiligheid van afvang, transport en op slag van CO2. De risico’s zijn vergelijkbaar met die van aardgas. De kans op een lek is klein en de gevolgen beperkt. Aldus: de Overheid!

De Nederlandse overheid ziet toe op de veiligheid van CO2-opvang en -opslag. Wie CO2 wil gaan opslaan, moet bijvoorbeeld eerst een Milieu Effect Rapport (MER) opstellen en vergunningen aanvragen. Belanghebbenden kunnen vervolgens hun mening geven over de MER en de vergunningen.

De overheid ziet toe op de vergunningaanvraag. Daarbij zijn veiligheid en milieu erg belangrijk. Zo moeten de gebruikte materialen voldoen aan strenge eisen, net als de veiligheidsmaatregelen, de veiligheidszones en de metingen. De overheid controleert tijdens de uitvoering of de bedrijven zich houden aan de afspraken.

Dus......., volgens onze overheid (die het allemaal op PAPIER heeft staan...) Veilig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolstof wisselt tussen de verschillende sferen. Dus als het in de atmosfeer schiet, komt het vanzelf in de lithosfeer terecht waar het in gesteente wordt 'opgeslagen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet er niet zo veel van hoor, maar volgens mij gaan ze het gewoon laten zitten...

En misschien vindt iemand op een dag wel een manier uit om CO2 als brandstof o.i.d. te gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opslag van co²in oude gasvelden hebben mede als doel om de spanning in degesteentelagen op peil te brengen of te houden waardoor het gesteente weer stabieler word zodat je niet de inklinkingen krijgt die in Slochteren wel op grote schaal plaatsvinden,als een veld op druk gezet word is het zelfs mogelijk dat er extra gas gewonnen kan worden omdat de druk stijgt. dit principe word op veschillende plaatsen toegepast om een betere winning te waarborgen. Het co² blijft in principe opgeslagen totdat er in de verre toekomst mogelijk een tekort of doel zou zijn waarna het mogelijk weer gewonnen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gebeurt niets met co2 onder de grond.het wordt alleen weg gehouden uit de atmosfeer.Dat ze in Barendrecht er bang voor zijn is onzin want men is bang voor iets dat al in de lucht zit.Wil de co2 echt worden geabsorbeerd moet flevo land vol met snelgroeiend bos worden gezet. Of het bos areaal moet van 10 naar 25 % van het landoppervlak Een betere methode is er niet en men krijgt nog hout toe.Maar ja in nederland is men te dom om daar op te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planten gebruiken toch ook CO2. wellicht nemen die ook CO2 op en zetten zuurstof af.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CO2 is, in tegenstelling tot wat anderen bij deze vraag beweren, een giftig gas. Lang niet zo giftig als CO (koolmonoxide), maar toch dodelijk als het in concentraties boven de 8% aanwezig is in de lucht die we inademen.

De kans dat dit vrij komt in deze hoge concentratie, is niet reeel te noemen. Daarvoor zijn voldoende maatregelen getroffen, en tegen een geleidelijke opbouw van CO2 kan iedereen zich ook wapenen door CO2 detectie aan te leggen met een evacuatieplan. Ik denk dat de overheid ook verplicht is om dit op risicopunten te doen, en dit zal ongetwijfeld ook gebeurd zijn.

Maar als er door een samenloop van omstandigheden plotseling een grote hoeveelheid CO2 in de atmosfeer terecht komt, dan kan dat inderdaad tot gevolg hebben dat de bevolking op die plaats daardoor getroffen kan worden met ernstige gevolgen.