Edelmetaal is een zuiver natuurproduct. Deze metalen reageren ook niet onder bepaalde omstandigen (zoals water en zuurstof).
Deze metalen kunnen dus nooit slecht zijn voor het milieu, en omdat ze niet reageren kunnen ze ook nooit goed zijn voor het milieu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het edelmetaal op zich doet geen schade aan het milieu, maar de manier waarop het wordt gewonnen kan heel schadelijk zijn b.v. door het gebruik van cyanide en kwik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edelmetalen zijn op zichzelf niet schadelijk voor het milieu.
Het kan geen residuen van zichzelf achterlaten die het milieu schaden en/of de gezondheid van levende organismen aantasten.
Behalve als de mens ermee aan de gang daat.
Bij goudwinning wordt o.a. vaak kwik gebruikt.
Goud reageert op kwik en lost hierin op zodat zelfs de miniemste hoeveelheid goud uit het erts gewonnen kan worden.
Dit kwik schaadt het milieu in grote mate.
Dus wat in het eerste antwoord staat dat goud nergens op reageert is niet helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Platina en palladium zijn enorm belangrijk als katalysator. Door hun werking is de uitstoot van autos aan schadelijke stoffen sterk afgenomen. Ook voor brandstofcellen zijn deze materialen belangrijk. De winning van goud kan wl vaak voor milieurampen zorgen vanwege het gebruik van kwik en cyanide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld goud als edelmetaal in goudverbindingen zou schakelijk kunnen zijn voor de mens bij hoge doseringen.
Er is een zekere kans voor allergische en/of toxicologische reacties tot de dood er op zou kunnen volgen.

Voor de behandeling van reumatoïde artritis worden wel eens vrij hoge doseringen goudverbindingen voorgeschreven. De ene mens kan daar prima tegen terwijl dit bij de andere tot contra-indicaties leidt, zoals mogelijke overgevoeligheid of allergie, lever- en nierbeschadigingen, dermatitis en colitis (darmslijmvliesontsteking).
Maar in het menselijk lichaam zijn ook positieve eigenschappen toe te wijzen aan de aanwezigheid van goud. Dit gaat dan om hele kleine concentraties die een rol spelen bij allerlei enzymatische processen.