stoppen met boren - cup a soup - rijden op electrsche auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie wordt door de natuur zelf aangemaakt maar zal zeker eens opraken. Ons huidige bestaan is erg afhankelijk van olie, er wordt veel geconsumeerd en dit zal er voor zorgen dat vroeg of laat alle voorraden op zullen raken. Als het op is, is er nog geen probleem, want dan heeft men al lang gezorgd voor een alternatief. De mens is inventief, dus maak je maar geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het door de natuur wordt aangemaakt (zoals je zegt) dan kan het toch niet opraken?
De olie kan opraken omdat het een fossiele brandstof is en het er heel erg lang over heeft gedaan om dat te worden. Hoeveel er nog is weet niemand precies. Tegen de tijd dat het op begint te raken heb ik goede hoop dat we al voldoende goede alternatieven gevonden hebben. Als voorbeeld: er kan redelijk efficient brandstof uit algen halen en misschien zijn we dan ook al ver genoeg met zonne-energie waarbij momenteel geprobeerd wordt hele efficientere zonnecellen te maken. Omdat momenteel de noodzaak nog niet groot genoeg is blijven we de komende jaren nog wel even op dezelfde voet doorgaan, maar er komt inderdaad een moment dat dit niet meer kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening kan olie in pricipe niet opraken omdat het steeds opnieuw 'aangemaakt' wordt.
Probleem in het heden is dat er aanzienlijk meer wordt gewonnen, dan de natuur kan 'aanmaken'.
De natuur houdt ons niet bij, maar de processen gaan gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat lijkt mij ook. plus hoor
Mensen die zeggen dat olie niet kan opraken omdat er steeds nieuwe aangemaakt wordt, hebben geen idee waarover ze spreken. Ja, er wordt olie aangemaakt, maar het duurt duizenden (wat zeg ik, miljoenen) jaren om weer de hoeveelheid olie te bekomen die er honderd jaar geleden nog was. En er zal altijd olie zijn, maar lang niet genoeg om de helft van de wereld van olie te voorzien.

Wat we later zullen doen? Zoals het er nu naar uitziet, niks tot het te laat is... Er is nog steeds geen waardige vervanger gevonden, of het zou kernenergie of kernfusie moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Mensen die zeggen dat olie niet kan opraken omdat er steeds nieuwe aangemaakt wordt, hebben geen idee waarover ze spreken" Vraag is o.a. of de olie op kan raken ?
Kort door de bocht en zonder waardeoordeel: nee dus !
Verantwoord of niet, alternatieven of niet, duurzaam of niet duurzaam.....dat is weer een ander hoofdstuk.
Niet wat doen wij? Wat doet de aarde?