Waar heeft het niet kunnen oplossen van te weinig schoon drinkwater vooral mee te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (3)

Kosten/ baten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet welvarend genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vier oorzaken van waterschaarste:
1. een droog klimaat
2. een droge periode (waarin de neerslag veel lager is en de verdamping veel hoger dan normaal)
3. een verdroging van de grond door menselijke activiteiten zoals ontbossing en overbegrazing door vee
4. een toenemend aantal mensen dat afhankelijk is van een beperkte hoeveelheid water.

Een mens heeft per jaar zo'n 1000 m3 zoet water nodig om op een fatsoenlijke manier te kunnen leven. Maar de hoeveelheid zoet water op aarde is klein en maar 1% van de totale watervoorraad is geschikt om als drinkwater gebruikt te worden.

Van al het water op aarde bestaat 97% uit oppervlaktewater. Daarvan is slechts 2,59% zoet water. Van deze 2,59% zit een deel opgesloten in ijskappen en gletsjers (2%). De rest van het zoete water is of grondwater (0,592) of direct beschikbaar als water in meren en rivieren (0,014%).