Zijn de kartonnen water flessen van barleduc beter voor het milieu dan plastic flessen?

De 2liter kartonnen water flessen.

Picture for question
5 jaar geleden
in: Milieu
13.1K
teusvh
5 jaar geleden
Kartonnen en plastic verpakkingen gaan ook bij mij in één afvalbak.
Maar dat hoeft niet overalzo te zijn, het is maar net voor welk systeem de gemeente heeft gekozen.
Om ze te kunnen verwerken moeten ze in elk geval (weer) van elkaar zijn gescheiden.
LeonardN
5 jaar geleden
-min Geen antwoord op de vraag. Er wordt niet gevraagd waar het mogelijke afval gelaten moet worden, of wat er mee wordt gedaan, maar wat beter is. De vrager staat in de supermarkt en moet een keuze maken:
-water uit een plastic fles
-water uit een kartonnen verpakking
Welke van de twee is minder belastend voor het milieu? Daarnaast wat teusvh zegt, de gemeente/ophaler legt uit hoe het zit dit kan behoorlijk verschillen per gemeente/ophaler.
SentWierda
5 jaar geleden
Kartonnen waterpakken (en ook melkpakken, yoghurtpakken en frisdrankpakken) behoren in de plastic afvalbak. Waarin ook de plastic flessen belanden. En zoals ook conservenblikken en drinkblikjes in de plastic afvalbak moeten. Dat bijna niemand dit weet en/of doet, is een andere zaak.
Los hiervan: het afvalinzamelbedrijf bepaalt wat er verder gebeurt. Het bedrijf zal wat betreft het milieu voor de best mogelijke oplossing kiezen. Die oplossing hoeft niet bij elk bedrijf dezelfde te zijn.

Antwoorden (2)

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Het hangt voor een groot deel af, van wat er met de lege verpakking wordt gedaan.
De plastic flessen kunnen heel goed gerecycled worden. Als ze gescheiden worden van de rest van het afval, en op de juiste manier als plasticafval worden aangeleverd, is de belasting voor het milieu een stuk kleiner, dan wanneer ze bij het restafval komen, of (nog erger) bij het zwerfafval.
Voor de kartonnen verpakkingen van vloeistoffen, zoals het water van Bar Le Duc, geldt dat de verpakking niet alleen uit karton bestaat. Het is een samenstelling van karton, plastic en aluminium. Ook deze verpakkingen zijn goed te recyclen. Bij het recyclen worden de drie bestanddelen van elkaar gescheiden en verder afzonderlijk hergebruikt. Maar om dit mogelijk te maken, moeten deze pakken gescheiden worden van het restafval, maar ook van het papierenafval. Ze moeten op de juiste manier aangeleverd worden voor recycling. In sommige gemeentes zijn speciale bakken voor deze pakken. Maar vaak zijn het bakken waarin meerdere soorten te recyclen afval wordt verzameld. Vaak betreft het een bak voor papieren verpakkingen, blikjes en regelmatig ook het plasticafval.
En houd hierbij ook rekening met het feit, dat karton en papier gerecycled kunnen worden, maar dat gerecycled papier meestal voor een deel uit nieuw papier moet bestaan. En voor dat nieuwe papier is hout nodig, dus bossen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Plus en kraanwater is nog beter voor het milieu en komt soms uit dezelfde bron als bronwater. Althans volgens het voedingscentrum
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-is-beter-bronwater-mineraalwater-of-kraanwater.aspx
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@AnnBoo146, ik heb nog een site gevonden van Milieu Centraal, die aardig aansluit bij jouw antwoord.
Is papier beter dan plastic? Dat is niet makkelijk te zeggen.
https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/
Het is altijd een vooruitgang, papier is veel makkelijker te recyclen dan plastic. Daarnaast zijn er veel meer recyclebedrijven actief in de papierindustrie. Wat natuurlijk de allerbeste oplossing is het kiezen voor een niet-wegwerp-flesje zoals een aluminium drinkfles.