hoe werden olierampen vroeger opgeruimd?

Met vroeger bedoel ik zeg maar 1800/1900. Hoe ruimde ze olierampen dan op? Ik bedoel, ze hadden nog niet van die luxe dingen enzo.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen had je nog geen olierampen.

Antwoorden (2)

Waren er vroeger olierampen? En zo ja, lag men er niet wakker van. Het woord milieuramp moest nog uitgevonden worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voorwoord :
de "moderne" ontginning van ruwe aardolie is halfweg de negentiende eeuw begonnen, niet enkel in de VS, ook op het Europese continent (Polen, Roemenië,...)

1°) ramp :
als ik even wikipedia nalees, denk ik niet dat er vroeger olierampen zijn geweest. Daarvoor was de ontginning en productie te kleinschalig. Niettemin zijn er vroeger zéér veel ongelukken gebeurd (leergeld !) met brand, explosie, slachtoffers, milieuverontreiniging, enzovoort.

2°) opruimen
Interessante vraag.
Op zee, aan de kust : werd NIET opgeruimd. Na een paar jaar is de de vieze troep wel verdwenen
Aan land : de vieze troep werd wellicht op een hoop gegooid en in brand gestoken ? :-)

Alle reacties en aanvullingen op mijn poging tot antwoord zijn welkom !!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch nog iets gevonden :
gaat over een industriezone in Brooklyn, New York met raffinage en chemie activiteiten
vrij vertaald : Werknemers vervoerden olie en oplosmiddelen van het ene deel van de raffinaderij naar de andere, daarbij werd onvermijdelijk gemorst; opslagtanks lekten; het distillatieproces maakte allerlei troep. "Als ruwweg 5 procent van de oorspronkelijke ruwe aardolie eindigde als cokes, gas of andere afval, zou tijdens de jaren 1880 wekelijks 1 milioen liter afval zijn geproduceerd. "Wat kan niet worden doorverkocht of opgebrand werd gedumpt in de grond of in het water. Branden braken regelmatig uit in de raffinaderij, soms brandden hele fabrieken af en sijpelden de chemische stoffen langzaam aan in de bodem. In 1919 brandde twintig hectare van de Standard Oil raffinaderij, 416 miljoen liter olie ging in rook op. De olie die niet opgebrand werd, kwam in de bodem terecht. bron : http://nymag.com/news/features/32865/