Hoelang moet kernafval worden opgeslagen?

Hoe lang moet kernafval worden opgeslagen voordat het niet langer gevaarlijk meer is?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel trouwens kernafval afkomstig van kerncentrales.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
11K

Het beste antwoord

Het merendeel van het kernafval in nederland komt van ziekenhuizen waar het voor medische doeleinden gebruikt is.

De opslagtijd hangt af van welke isotopen vrij gekomen zijn bij het proces. Het voor lymfekanker gebruikte jodium bv heeft een halfwaarde tijd van een dag of 8...na 80 dagen dus nauwelijks mer meetbaar.

Cesium bv, een element dat bij tsjernobyl vrij kwam, heeft een halfwaarde tijd van 30 jaar en is dan pas na 300 jaar vrijwel uitgewerkt.
Overigens zullen juist die langzaam vervallende elementen weer minder straling per tijdseenheid uitzenden dan die elementen met korte halfwaarde tijd.

Voor sommige elementen bestaan meerdere radioactieve isotopen zoals plutonium...de brandstof voor sommige reactoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik hoorde laatst bij Editie NL dat het 100 jaar was, dat het niet meer gevaarlijke straling gaf o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Internationaal Atoomenergie Agentschap definieert radioactief afval, nucleair afval of kernafval als materiaal dat radioactieve isotopen bevat of daarmee gecontamineerd is, in concentraties hoger dan wat minimaal meetbaar is en waarvoor geen praktische toepassingen bekend zijn. Dit afval blijft gedurende korte of langere tijd (tot wel duizenden jaren) gevaarlijk voor de volksgezondheid en het milieu.

Met andere woorden: Duizenden jaren, maar men is al aan alternatieven aan het denken, zoals het radioactief afval de ruimte in te schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie: voor altijd. In de praktijk: een half miljoen jaar. Na 24 duizend jaar is de helft onschadelijk, na nog eens 24 duizend jaar is driekwart onschadelijk, enzovoort. Het wordt dus nooit nul.
13 jaar geleden
dat verschilt per hoogte van de radioactiviteit , het kan oplopen tot duizende jaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige materialen hebben een halfwaarde tijd van 17 miljoen jaar dus dat dat even duidelijk is. en inderdaad je het er ook tussen die 20 duizend jaar halfwaarde tijd hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Hoog Actief Vast Afval (HAVA) is de meest gevaarlijke vorm van afval. Deze zend naaststraling ook nog eens warmte uit en moet daarom gekoeld worden opgeslagen.
-Dit is het splijting stof afval van kerncentrales en opwerkingsfabrieken. Het wordt ook wel kernsplijtafval (KSA) genoemd.
-Momenteel ligt dit nog bovenland in zeer zwaar beveiligde bunkers waar ook het Middel Actief Vast Afval (MAVA) wordt opgeslagen. Alleen de KSA heeft een koelsysteem.
-De bedoeling is dat dit afval later onder de grond wordt opgeslagen in zoutkoepels of andere geologisch stabiele grondsoorten.
-Om de straling niet in de natuur te laten ontsnappen wordt dit tegenwoordig in glas verpakt waar het zeker vele duizenden jaren in moet blijven.
-De halveringstijd voor uranium 235 (U 235) is 704 miljoen jaar en is 6 tot maal radioactiever dan uranium 238 (U 238) met een halveringstijd van 4,5 miljard jaar.
-Dit uranium wordt tot lood omgezet. Na 4,5 miljard jaar bestaat uranium 238 uit 50% lood en 50% uranium. Na 3 halveringstijden hebben we nog een achtste (12½ %) uranium over.
-KSA de ruimte inschieten (weg met die rotzooi!) is makkelijker gezegd dan gedaan en lijkt me eerder géén goed idee!
-Alleen ons kleine landje, waarvan we maar 10% van de elektriciteit gebruiken afkomstig van de kerncentrales produceert ongeveer een volume van 3 kubieke meter. Echter na verpakking wordt het wel een volume van 50 kubieke meter. Schiet dat maar even de ruimte in, kan dit 100% veilig en... hoeveel volume hebben we van alle landen en wat gaat dat kosten.
-Moeten we ook nog de ruimte gaan vervuilen en wat als er raketten neerstorten? Misschien de beste manier om de mensheid met alles wat er leeft uit te roeien.
-Men moet niet zomaar wat roepen maar nog veel meer gaan nadenken waar we eigenlijk mee bezig zijn.
-Als het nog kan moeten we terug de jungle in. Oewa-oewahoe... tarzan is back!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk dat is nu eens mooi antwoord daar hebben we tenminste wat aan. Allemaal leuk en aardig zo'n zwaar bewaakte bunker maar als daaronder een aardbeving plaats vind en de grond opensplijt wat niet ondenkbaar is als we het over termijnen hebben van miljoenen jaren dan komt die troep inderdaad gewoon vrij en dan wordt de Homo Futuro getrakteerd op een dosis straling waar ze waarschijnlijk geen raad mee weten omdat ze vergeten dat die bunker er uberhaupt was en het begrip radioactief afval iets van de geschiedenis boeken is diep verborgen in de Vaticano Futuro. Zo'n bunker moet langer mee gaan dan de oudste piramide momenteel is. In ieder geval zullen wij als mensheid al lang doorgeëvolueerd, uitgeroeit of op andere planeten wonen. Wie weet ontwikkelt zich wel een bacterie die ze lekker voor ons opvreet en omzet in waterstof, zuurstof of extra dosis CO2.. Ze hebben microorganisme gevonden in oude reactoren die zich te goed deden aan het staal. Al met al radioactief afval blijft troep. Trouwens er zijn patenten en ideeen over ruimte liften. Ja een lift die de outerspace in gaat. Zo kun je op een veilige snelle manier van alles lozen en dan is het not our problem anymore. Wat er vervolgens mee gebeurt doet niet ter zaken. afschieten op de zon lijkt me eigenlijk wel de beste optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom heeft Duitsland nu een probleem: fijn de rommel opgeslagen in zoutputten, en hé, die blijken te lekken, oh jee wat nu...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zullen we het ooit leren als mensheid om niet op de korte termijn maar lange termijn te denken. We want it all and we want it know.