Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de warmte van de gloeilamp niet juist gunstig in de winter?

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik bedoel is het volgende. De gloeilamp wordt als inefficiënt gezien omdat een belangrijk deel van de energie wordt omgezet in warmte. Maar in de winter hoef je de warmte die door de lamp wordt veroorzaakt niet met gas te stoken. Wordt daar rekening mee gehouden bij het beoordelen van de milieukwaliteiten van de gloeilamp?
Een gloeilamp is namelijk veel eenvoudiger en milieuvriendelijker om te maken, dus zou je in de winter je spaarlampen op zolder kunnen leggen en overal waar je toch stookt gloeilampen kunnen gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het groot klopt het wel, maar als je het na gaat rekenen dan schrik je je rot!
De warmte die je opwekt met elektriciteit heeft al een lange elektrische weg achter zich en daarmee veel verlies.
Het opwekken van 1 Watt warmte kost in de centrale bij benadering 20 Watt aan energie die in de grondstof zit. Dus er gaat c.a. 19 Watt verloren in de meerdere omzettingsprocessen en het transport. Het genereren van 1 Watt aan warmte door middel van gas is ongeveer 40 keer zo efficient als het opwekken door stroom! Dat geld ook voor het maken van een kopje koffie of thee.
Ikzelf doe het bijna altijd op het gas en dat kost me alleen een klein beetje tijd, omdat het een paar seconden langer duurt voordat het water warm is, maar dat is alles.
Ik hoop dat het iets verduidelijkt is hoe het zit met verschillende soorten energie, en dat je er wat aan hebt.
Groeten, Ben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De energie die nodig is om de lamp te verwarmen, is hoog. De warmteopbrengst van een lamp is zeer inefficient verkregen. Een lamp is om licht te hebben, een kachel om het warm te stoken.

Als je je huis warm zou willen stoken met alleen maar gloeilampen, ben je een veelvoud kwijt van wat je nu aan de energieleverancier betaald.

Je kunt ook zeggen 'ze staan toch aan', maar dat zou alleen gelden voor halogeen en gloeilampen. Spaar- en LED lampen geven nauwelijks warmte af. Dus gunstig is het zeker niet.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
De gloeilamp gebruikt electriciteit om te branden. Een huis is veel goedkoper en milieuvriendelijker warm te stoken met gas.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Een gloeilamp geeft twee soorten energie: licht en warmte. Als je die beide nodig hebt, is een gloeilamp erg efficiënt.
Maar, een lamp brandt ook op plekken ( kelder) en tijdstippen (zomer) die niet warm hoeven te worden. Dan is zo'n lamp minder efficiënt.
Naar mijn weten wordt dit aspect niet meegenomen bij de afweging van energieefficientie gek genoeg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding