Kan je gesealde folders (folders in een plasticje) bij het oud papier gooien?

Ik heb een folderwijk, als ik de overgebleven folders weg wilde gooien, pakte ik ze steeds uit omdat ik dacht dat je ze niet zomaar bij het oud papier kan doen. Ik heb het op een gegeven moment aan de persoon gevraagd die het oud papier op kwam halen, die zei dat je het gewoon, met plastic en al, in de papierbak kan gooien. Mijn ouders (en ik) twijfelen daar nog over.
Daarom mijn vraag: kan je die folders met plastic in de papierbak gooien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
7.6K

Het beste antwoord

het blijft mi plastic en dat hoort niet in het oud papier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De folders wel het sealtje niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De folders horen bij het oud papier.
Het plastic materiaal doe je bij het plastic afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar: onze zoon heeft ook zo'n folderwijk en hij houdt iedere week 2 pakketten folders over. Van ons moet hij ze gescheiden bij het afval doen (dus papier bij papier en plastic bij plastic), en ik heb hem gevraagd even te mailen naar de verspreider om te vragen of hij 2 pakketten minder kan krijgen voortaan. Scheelt ons weer oud-papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het plastic, waar het in is verpakt, kan jet in de papierbak gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
an moet je de folders maar eerst uit de plastic halen en dan pas gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
T kan helaas wel.. maar goed is het niet!

Voor het recyclen van materialen heb je zuivere afvalstromen nodig. Van een mengsel van papier en plastic lukt het niet om weer papier te maken.

Het recyclebedrijf moet dus vooraf de vervuiling uit de afvalstroom halen.
Dat kost tijd en geld.
Gescheiden afval dat heel erg vervuild is, is niet meer geschikt voor hergebruik en belandt alsnog in de verbrandingsovens.

Lever alleen schoon oudpapier en karton gescheiden in, dus geen vieze taartdozen en pizzadozen.

Verwijder plastic hoesjes en omslagen.
Nietjes, paperclips en vensters kunnen geen kwaad.
Gebruik dozen of papieren draagtassen in plaats van plastic zakken om papier te bundelen.
Melkpakken en frisdrankpakken bevatten een kunststof laagje en kunnen daarom niet bij het oudpapier.
Op sommige papierbakken staat dat er geen karton in mag. Het gaat dan om het dikkere golfkarton.
Kartonnen doosjes van bijvoorbeeld rijst zijn van een betere kwaliteit en kunnen wel bij het oudpapier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het niet goed om plastic bij het oud papier te gooien. Plastic en papier moeten dus gescheiden weggegooid worden.