Ik kon het exacte antwoord niet vinden. Wel las ik dat vrijwel elke gemeente een eigen korps heeft (zie bron 1). Nederland had per 10-10-2010 430 gemeenten (zie bron 2). Het aantal korpsen zal dus rond dat aantal liggen.

De gemeentelijke brandweerkorpsen werken samen in 25 regio’s.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn beroepsbrandweer-, vrijwilligersbrandweer-, jeugdbrandweer-, bedrijfsbrandweer-, bosbrandweer-,
regionale brandweerkorpsen in ons land.

Bijna elke gemeente in Nederland heeft een eigen brandweerkorps en we hebben hier 633 gemeentelijke brandweerkorpsen.
In die korpsen werken ong.26.000 vrijwilligers en 4.ooo
beroeps brandweermensen.

De beroepsbrandweer zit meestal in de grote gemeentes zoals; Leiden, Den Haag, Rotterdam ed.

De vrijwilligers hebben nog een andere baan en doen het erbij, ze komen op oproep assisteren. In sommige kleine gemeentes zijn het vaak alleen vrijwilligers die wel aangestuurd worden door proffesionele commandanten en ook gedegen opleiding en trainingen krijgen. Ze kunnen ook steeds bevorderd worden.

Bedrijfsbrandweer is weer speciaal voor bedrijven als Schiphol. Daar zijn ze ingesteld op specifieke problemen die zich op dat terrein kunnen voordoen (kerosine etc)

Jeugdbrandweerkorpsen worden nog niet ingezet bij branden ed. Gemeentes hopen hiermee jongeren aan te trekken om door te stromen naar de volwassen brandweerkorpsen. Zij leren alles over brandveiligheid en taken door ervaren brandweermensen.
Enkele malen per jaar houden ze brandweerwedstrijden regionaal en een hoge klassering betekent dan doorstroming naar landelijke finales.
Men is hiermee begonnen omdat er nog maar weinig vrijwilligers zich aanmelden in de gemeentes.

Regionale brandweer komt in actie bij een ramp of hele grote brand, waarbij één gemeente het niet alleen af kan.
Er zijn 39 regionale brandweren opgericht.

Bosbrandweer houdt vanaf vliegtuigjes in de gaten of er brand is bij voornamelijk bosrijke gebieden zoals de Veluwe bijv. Zij hebben speciale voertuigen die goed in zo'n bosgebied kunnen rijden.

nb.een gedeelte hiervan heb ik uit mijn bron hieronder;