Is het toegestaan om paddestoelen te plukken in een openbaar bos?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
3.7K

Het beste antwoord

Nee dat mag niet.

Ondanks dat het een openbaar bos is, heeft dat bos wel degelijk een eigenaar. Het zonder toestemming van de eigenaar iets meenemen uit dat bos, is heel zwart/wit gezien toch echt diefstal. Of dat nu paddestoelen, bessen, bramen of een tak voor de hond betreft maakt feitelijk niets uit.

Indien je de paddestoelen alleen plukt is het vernieling.
Er van uitgaande dat je ze ook meeneemt en daarvoor geen toestemming van de eigenaar hebt, komt dat dus neer op diefstal.

Als ik mijn tuin voor je open zet, en je zeg dat je er mag recreëren, dan maakt het mij niets uit of je op het gras gaat liggen of op een bankje gaat zitten. Of er van mijn part rondjes gaat rennen.
Maar ik verwacht wel dat als ik thuiskom, mijn bramenstruik niet is leeggeplukt. Dat kan ik zelf ook wel.

Probleem is vaak dat als je mensen een vinger geeft, ze gelijk de hele hand willen...

Maar goed, in theorie mag het dus niet. In praktijk wordt er zelden moeilijk over gedaan. Als men er achter komt dat je de oogst op de markt verkoopt of iets dergelijks, kan je worden aangepakt als stroper.

Vissers hebben een vergunning nodig om te mogen vissen.
En jij hebt een vergunning of toestemming van de eigenaar van het bos nodig, om er iets uit weg te mogen nemen.

Nogmaals, in praktijk levert het zelden problemen op, maar je zou maar net een politieagent met slecht humeur tegenkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paddestoelen plukken mag wel. Is niet wettelijk strafbaar, behalve voor commerciële doeleinden. Dat mag niet.
Zie link bij Veridiflavus

Andere antwoorden (6)

De ene wel, de ander niet. Ik weet dat je sowieso de bekende: rood met witte stippen, paddestoel, niet mag plukken, deze is beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Commercieel plukken van paddenstoelen is wettelijk strafbaar.
In Nederland geldt geen algemeen wettelijk plukverbod. Een algeheel verbod van plukken geldt wel als de pluk bedoeld is voor commerciele doeleinden. Commercieel plukken van paddenstoelen is wettelijk strafbaar. Datzelfde geldt voor het commercieel oogsten van beukenootjes en eikels. Volgens het wetboek van strafrecht vallen deze manieren van plukken en oogsten onder 'stroperij'. Dit kan inhouden dat iemand die in het bezit is van twee paddenstoelen al strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ja, aangezien het bij jouw niet om commerciele doeleinden zal gaan is het in Nederland toegestaan.

voor meer info zie bron, deze tekst kan namelijk niet gekopieerd worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er geen algemeen wettelijk plukverbod bestaat is nog geen vrijbrief voor diefstal... Toch een plus voor je antwoord met link.
is niet toegestaan ze zijn bedreigd en vaak ook giftig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staatsbosbeheer staat het niet toe dat je iets meeneemt uit het bos. Commercieel paddenstoelen plukken op openbaar terrein in Nederland valt onder stroperij en is strafbaar.

Kortom in een gemeentebos mag je wat paddenstoelen meenemen voor eigen gebruik, wat trouwens geen aantoonbare schade oplevert voor de schimmel. De paddenstoel is een tijdelijk uitgroeisel dat slechts dient tot verspreiding van sporen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paddestoelen plukken voor de handel mag niet, voor eigen gebruik wordt oogluikend toegestaan, hoewel het wettelijk gezien verboden is. Je moet met respect en zorgvuldig te werk gaan.
Kijk er alleen erg mee uit omdat er veel giftige paddestoelen zijn. Sommige daarvan lijken op eetbare, maar zijn het niet.

Even een misverstand uit de weg ruimen:
In Nederland zijn geen beschermde paddestoelen zoals soms wel gedacht wordt. Ook de vliegenzwam is niet beschermd. Wel giftig, hoewel je er niet dood aan gaat, kun je gaan hallucineren.

Het kan niet veel kwaad om paddestoelen te plukken. De "echte" paddestoel, het mycelium, zit onder de grond. Als je de bodem niet beschadigt is er niets aan de hand.
Als je paddestoelen gaat plukken, trek ze dan niet uit de grond, maar snijdt ze af met een mesje. Laat ook altijd wat paddestoelen staan. Onder de hoed zitten de zaadjes, de sporen, die nieuw mycelium aanmaken als ze op de grond vallen.