Zou 't goed voor 't (leef)milieu zijn als volwassenen niks meer aan kadootjes deden voor de verjaardag?

Er wordt dan natuurlijk minder rommel aan elkaar gegeven. Maar misschien zjin er ook wel positieve gevolgen voor 't (leef)milieu waar ik even niet op kan komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het 'rommel' moeten zijn wat je aan elkaar geeft? Wellicht dat je zelf altijd 'rommel' krijgt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het _hoeft_ geen rommel te zijn, maar 't _is_
't wel regelmatig (gemiddeld gezien).
Ik bedoel met 'rommel' eigenlijk ook zaken die men niet nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt toch ook aangeven wat je graag wil hebben? Je geeft een paar opties, toch simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen, ik hoef niks. All het betaalbare wat ik nodig heb, heb ik al.
Of zal ik een Ferrari vragen? ;)

Antwoorden (16)

Het is niet persoonlijk bedoeld, maar door dit soort 'ideeën' komt het dat sommige mensen een hekel krijgen aan milieu-activisten. Alsof ze je alle pretjes in het leven willen afpakken.
TEGEN!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoef niet zo nodig spullen voor mijn verjaardag. En dat terwijl ik een bourgondiër pur sang ben! Als je in een voorstel als dit niets ziet dan 'pretjes afpakken', heb je volgens mij een nogal beperkte belevingswereld. Ook zonder elkaar spullen te geven kun je heel veel pret hebben. Je kúnt natuurlijk boven op een idee als dit springen met je 'jullie willen me ook alles afpakken!' reflex. Of je kúnt een vraag als deze zien als aanleiding om te overwegen of het anders kan. Net zo leuk, net zoveel pret, alleen anders. Dan hoef je er niet eens iets mee te doen, want wees maar niet bang: niemand zal jou je cadeautjes afpakken. Ik ga er helemaal van uit dat de mensen die van je houden weten dat jij je cadeautjes niet wil missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: is toch een beetje hetzelfde als een autoloze zondag naar mijn idee. Het klinkt leuk, maar helpt totaal niet.
AWM
14 jaar geleden
Je begrijpt me verkeerd. Ik hoef ook geen cadeautjes. (misschien omdat ik niets te wensen heb, alles al heb in de materiële zin).
Maar probeer *anderen* niet iets af te pakken waar ze plezier in hebben. Dat was mijn betoog. En geen belerende vinger dat het ze daar maar beter mee kunnen ophouden omdat de wereld gered moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je maar geen zorgen, ik beloof je dat mmm geen ramen in zal klimmen om des nachts de cadeautjes van alle volwassenen te stelen, uiteraard na het opsteken van een belerende vinger. Ik zie mmm namelijk helemaal niet proberen om wie dan ook iets af te pakken. Ik zie hem een idee in de groep gooien. En iedereen kan daarmee doen wat hij zelf wil. Ook als dat niets is. Wees toch niet zo cynisch! Enne, Biertje: als ik liever geen spullen krijg voor mijn verjaardag, ben ik er wel degenlijk mee geholpen als mensen me geen spullen geven. Mijn leefmilieu wordt namelijk een stuk beter van ruimte die niet in beslag wordt genomen met dingen die ik niet nodig heb, maar die mensen voor me gekocht hebben omdat ze me nu eenmaal iets wilden geven.
AWM
14 jaar geleden
SuzyQ schreef:
>Ik zie hem een idee in de groep gooien. En iedereen kan >daarmee doen wat hij zelf wil. Ook als dat niets is. Je kunt er dus wat mee doen, of niets mee doen.
Ik heb nog een derde mogelijk toegevoegd.
Namelijk zeggen: "slecht idee".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, maar een slecht idee mag je het gerust vinden. Het lijkt me alleen bijzonder onterecht om dat in jouw ogen slechte idee af te doen als een poging om 'alle pretjes af te pakken', waardoor 'sommige mensen' (waarom je verschuilen achter zoiets vaags? Jij vindt het toch persoonlijk een slecht idee?) een hekel zouden krijgen aan milieu-activisten.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is waar, ik vind het een slecht idee, en ik vermoed velen met mij, maar daarvoor moeten we eerst een peiling houden.
Onze discussie komt erop neer dat we het oneens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: is makkelijk op te lossen, door een aantal opties aan te geven, van wat je graag zou krijgen. De gever tevreden en jij ook. Simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens met antwoordman
nee joh, heel slecht voorstel, vooral nu er recessie is. Die cadeautjes zijn nou juist de leuke dingen die je jezelf niet gunt maar heel leuk zijn om van een ander te krijgen. Kom op, we moeten de economie draaiend houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg voor!
Of het goed is voor het milieu kan ik niet goed inschatten. Zeker is wel dat het goed is voor mijn nachtrust. Sinds wij het geven van ( vaak overbodige) cadeau's heben afgeschaft, lig ik dagen voor een verjaardag niet meer te piekeren 's nachts.
Je zou ook kunnen afspreken dat je alleen nog maar niet-materiële geschenken geeft. Bijvoorbeeld een dagje meehelpen in de tuin, een uitnodiging om te komen eten, helpemn met behangen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er voor.
Oh wacht het is tegen het milieu nou het millieu kan me wat de aarde bestaat al zo lang en zou nu ineens zeker stuk gaan? *pakt de auto en gaat zich lekker uitleven*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al een zekere leeftijd hebt bereikt weten mensen heel goed wat ze je moeten geven voor je verjaardag, dat kan gaan van een weekendtrip tot een etentje, je lievelingswijn, een juweeltje,een boek, een cd. enz.De leuke dingen in het leven maken het milieu niet kapot.Als je van iemand houdt koop je geen rommel en als je toch rommel wil kopen moet je je goed afvragen of je die persoon wel echt iets wil geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou kunnen overwegen alleen nog kadootjes te geven die helpen het milieu te sparen: een mooie compostbak, een fiets, pantoffels (kan de verwarming lager) een vest, gsm oplader op zonnecellen etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja heerlijk, zo'n mooie plastic compostbak...+>1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sarcasme? Hoezo?
Spullen heb ik genoeg. Niet iedereen die ik ken kan het waarderen (die willen iets 'blijvends' geven), maar als mensen vragen wat ik wil voor mijn verjaardag, vraag ik altijd 'iets waar ik van kan genieten, en dat vervolgens niet meer bestaat." Een lekkere fles wijn. Een doos kaarsen. Een uitje. Ik beleef het, ik geniet ervan, en het verdwijnt niet in een kast. En, zoals alle herinneringen, het is *juist* blijvend, meer dan die etagière die heelmooi is, maar die ik nooit gebruik.

Ongeveer een half jaar geleden heeft mijn man nog een alternatief gevonden voor spullen voor een verjaardag. Iets dat een goed gevoel geeft aan gever en krijger, én waar je anderen mee helpt. Ik kan het iedereen aanraden. Want zeg nou zelf, hoe vaak krijg je nu een geit? Of een dokterstas? Een toilet? Of een opleiding tot vroedvrouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik wil wel een geit. Die had ik nog niet. Goed idee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Je gaat er dan vanuit dat mensen elkaar (vaak) rommel geven. Ik probeer altijd iets te geven wat iemand goed kan gebruiken. Zo heb ik mijn oma van 88 jaar een keer een soort van boodschappenpakketje gegeven voor haar verjaardag. Want ze wilde eigenlijk niets hebben, maar is slecht te been en kon het pakketje erg goed gebruiken. Het lijkt een saai kado, maar ze was er erg blij mee. Juist attent vond ze, want ik had goed nagedacht over wat ze goed zou kunnen gebruiken. Kan ik echt geen kado bedenken, dan geef ik een kado-bon of zoiets. Zelf krijg ik ook meestal wel dingen die ik goed kan gebruiken, die ik anders zelf wel een keer gekocht zou hebben. Zoals b.v. badschuim of een CD-tje. Juist door elkaar een kado te geven, laat je de ander merken dat je moeite voor iemand hebt gedaan. De wereld is vaak toch al zo koud en iedereeen is vaak toch al zoveel met zichzelf bezig. En als je dan toch iets krijgt wat je niet mooi vind of niet kunt gebruiken, dan kun je het toch afgeven aan iemand die er wel blij mee is. Met tweedehands spullen zijn ze b.v. in een kringloopwinkel ook heel blij. Dan kan iemand met minder financiële mogelijkheden deze spullen aanschaffen.
En als je het milieu wilt sparen, zijn daar legio andere voorbeelden voor aan te dragen. De oplossing hiervoor moet je denk ik niet in de kadootjes zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen mijn familie hebben we kadootjes al jaren afgeschaft en het bevalt uitstekend. Het is geen kwestie van geld of gunnen, maar je zadelt elkaar op met halve zaterdagen zoeken naar prullen waarvoor je 'dank je wel' moet zeggen en uiteindelijk beland het in de afvalbak. Dus goed voor het milieu is het afschaffen ook, al is het daar ons niet om te doen.

Niet familie sjouwt steevast bierpakketten mee naar mijn verjaardag in de veronderstelling dat ik dat wel lust, maar ook die gaan steevast door de gootsteen. Nog zonde van het geld dat er aan uitgegeven is ook.

Naast minder afval scheelt afschaffen van kadootjes ook kilometers (meestal met de auto) om de kadootjes te kopen.

Voor mij is het leukste kado het bezoek zelf, laat de troep maar in de winkels staan.
14 jaar geleden
Ik vind je vraag een beetje vaag.. want wat voor soort kadootjes bedoel je? Ik zie geen kwaad in bloemen, ik zie geen kwaad in een kaartje met geld en noem maar op..

Al het spul wat wordt gemaakt heeft een rede en er zit altijd iets achter waardoor het een gunstig effect op je heeft. Natuurlijk is plastic niet goed voor het milieu enz.. daarom zijn ze nu ook met zoveel mogelijke biologische dingen bezig. Dus dan heeft het wel een gunstig effect op ons (leef) milieu.

Voor sommige mensen is het daarnaast ook een vooruitzicht, jarig zijn, die ene dag in het bijzonder zijn. Daar horen vaak kadootjes bij, dat hoeft niet duur te zijn.. Als er maar even aandacht wordt gegeven dat er aan je wordt gedacht en je niet vergeten wordt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het beste is je als vrouw, door je man in plaats van 3, maar 2 kinderen cadeau te laten krijgen .Scheelt zo wiezo een verjaardag en er rijdt in de toekomst een auto minder rond.Ik weet niet of het al bekend is maar nederland telt bijna 17miljoen mensen en het land is ondertussen niks groter geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mezelf hoeft het niet inderdaad, al is het wel leuk om te weten dat er in ieder geval even iemand aan je heeft gedacht dmv een kaartje (e-card) bijvoorbeeld. Zeer vriendelijk voor het millieu ;)

Andersom is lastig, ik geef te graag en ben altijd bijzonder origineel in het geven van passende en verrassende cadeaus (al zeg ik het zelf). En rommel is het zeker niet ;)

Eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk een vreemd fenomeen, dat volwassenen hun verjaardag blijven vieren. Wat mij betreft is het voor kinderen tot een jaar of 16 en mag het daarna ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben inderdaad tegen het geven van prulletjes waar vooral mijn schoonmoeder erg goed in is.
Ik verzin daarom meestal een iets grotere cadeau dat ik echt graag wil waar iedereen dan een bijdrage voor levert.

Als ik dit niet doe, dan krijg ik weer waxinelichthouders, die ik meestal meteen doorpass naar de weggeefwinkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij geven een cadeau omdat we een cadeau willen geven en hebben daar geen verjaardag of zo voor nodig maar geven iets wat bij onze vrienden of familieleden past op een ander moment soms zelfs zomaar omdat we her willen.
een verjaardag is alleen maar een dag in het jaar waar je toevallig op bent geboren,je word een dag ouder als gisteren en bent een dag jonger dan morgen.
Vaak maken mensen al afspraken hoe duur het presentje mag zijn of ze noteren wat ze gekregen hebben zodat ze bij de volgende verjaardag iets van dezelfde waarde terug kunnen geven.
ja het zou heel goed zijn voor het leefmilieu als mensen niet meer zo krampachtig een verjaardagscadeau zouden geven.
ik heb liever dat mijn vrienden of familie komen omdat ze willen komen zonder cadeau dan dat ze komen met een cadeau omdat het zo zou horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"wij geven een cadeau omdat we een cadeau willen geven en hebben daar geen verjaardag of zo voor nodig maar geven iets wat bij onze vrienden of familieleden past op een ander moment soms zelfs zomaar omdat we her willen." Uitstekend!
Natuurlijk zou het goed zijn voor het milieu als we kadootjes zouden 'afschaffen'.
Er zouden sowieso heel wat stinkfabrieken kunnen sluiten, bovendien zou de afvalberg wat minder hoog zijn.

Maar daarvoor is het al lang te laat.
Jouw vraag is helaas een zeer hypothetische.
De Westerse mens is zo verknocht en verslaafd aan alle luxe artikelen om zich heen dat dat nooit meer afgebouwd of uitgebannen zal kunnen worden.
De Westerse mens is niet meer in staat om zich gelukkig, voldaan en heel te voelen zonder bergen luxeartikelen om zich heen. (ik generaliseer nu even)

Ook voor mensen in arme landen wordt deze verslaving veelal gezien als het summum van een gelukkig leven...

Uit je vraag begrijp ik dat je vindt dat kinderen wel cadeautjes moeten krijgen voor de verjaardag.
Natuurlijk hebben kinderen speelgoed nodig, maar velen komen er in om!
En juist dit vormt de basis voor de verslaving: Vanaf de prille jeugd wordt deze op die manier gevoed en gevormd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Uit je vraag begrijp ik dat je vindt dat kinderen wel cadeautjes moeten krijgen voor de verjaardag."
Nou niet echt... Maar ik denk dat er dan teveel negatieve reacties zouden zijn op de vraag :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt.
We zijn het eens!
eigenlijk vind ik het geven van kadoootjes flauwekul
ik ben jarig krijg bijv een kadootje van €25, -- van vrienden en de week daarna is er eentje van hen jarig en geef ik weer een kadootje van € 25 ,-- terug

ik ken een groep mensen die elkaar een steen doorgeven
die wordt dan wel verpakt,, (dat geeft weer troep)
maar je krijgt tenminste niets waarvan je niet weet wat je er mee moet en mik maar in de grijze container ( na een jaar renteloos in de kast staan).