Waarom scheiden we eigenlijk afval in de GFT (Clico) als het toch samen komt in de vuilniswagen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.3K

Antwoorden (5)

Wanneer restafval en groen afval gelijktijdig wordt opgehaald, gebeurt dat in een gecompartimenteerde auto; een deel van de auto bevat alleen GFT, een ander deel alleen afval dat verbrand zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons komen ze de groene en grijze apart ophalen
dus ik neem aan dat het gescheiden wordt al hoor ik ook wel eens dat het allemaal naar dezelfde hoop gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb je goed gehoord,want in sommige gemeentes gebeurt dat ook.+1
In Nederland wordt GFT afval verzameld omdat het makkelijker verwerkt kan worden. In de meeste gevallen wordt er compost van gemaakt of het wordt vergist. Dat zijn processen die alleen kunnen met gescheiden aangeleverd afval.

Senter Novem meldt nog de volgende mogelijkheden:

- gescheiden inzameling gevolgd door composteren
- gescheiden inzameling gevolgd door vergisten
- gescheiden inzameling gevolgd door vergassen met bijstoken van het gas in een elektriciteitscentrale;
- integrale inzameling gevolgd door verbranding met huishoudelijk restafval in een AVI;
- integrale inzameling gevolgd door verwerking met huishoudelijk restafval in een scheidings- en vergistingsinstallatie.

Momenteel is integrale verzameling (dus ongescheiden) nergens aan de orde. Door het scheiden is het welliswaar mogelijk dat het afval later wel weer samen wordt verwerkt, maar het is toch onwenselijk om het meteen ongescheiden aan te bieden omdat je het dan bijvoorbeeld niet meer kunt composteren of vergisten.

Aan het scheiden van de afvalstromen zijn nog meer voordelen:

1. GFT afval kan tijdens de snoeitijd vaker worden opgehaald dan ander restafval.
2. Uit het restafval kan makkelijker eerst nog andere stoffen worden gehaald, zoals blik/metaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad gemeenten waar dat afval toch weer op 1 hoop terecht komt, het hangt er vanaf hoe die gemeente het afval verder verwerkt. Ook in die gemeenten halen ze het nog steeds gemengd op, omdat de mensen anders kunnen denken: Oh, dan flikker ik die batterijen, die fles met verfverdunner, de oude kranten, en het glas er ook nog vrolijk bij.

Maar verreweg de meeste gemeenten houden het echt wel gescheiden, en dat is uiteindelijk veel beter voor onze portemonnee (we betalen het immers allemaal tezamen) en voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in den haag gooien ze gewoon alles in dezelfde wagen, deze is niet gescheiden. Dus ik scheid mijn afval ook niet meer....