Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komen al die bultjes in de sneeuw?

We hebben al heel wat sneeuw gezien afgelopen weken. Zo ontstond er steeds een gladde witte laag over de weg. Soms was de sneeuw helemaal opgewaaid tegen een kant aan, maar toch was het glad als een soort deken.

Vanmorgen keek ik naar buiten *shit, weeeer sneeuw!* en zag allemaal bultjes op de grond. Niks geen gladde laag.. het leek meer op een miniatuur maanlandschap.
Ik vroeg me af hoe dit ontstaat? Komt dat door de temperatuur? Door een ander soort sneeuw? Gisteren lag er nog niks, dus er is ook geen aparte ondergrond.
Ik ben benieuwd! :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
666

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is dit veroorzaakt door de ondergrond.
Voor het ging sneeuwen was de themperatuur rond het vriespunt, als de themperatuur slechts een heel klein beetje onder nul komt, dan bevriezen bepaalde kleine plekjes het eerste, dat kunnen zijn steentjes, uitstekende stukjes grond, maar vooral blaadjes van bomen/struiken.
Doordat deze al bevroren waren toen het ging sneeuwen, bleef juist daar de sneeuw het eerste liggen, terwij er direct er naast de eerste sneeuw nog wegdooide.
Toen het wat later of uren later, ook deze natte plekjes gingen bevriezen bleef de sneeuw ook op de andere plekjes liggen, hierdoor kunnen deze bultjes ontstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onder een boom of zo? Dooidruppels van takken slaan kratertjes in een sneeuwdek, daartussen blijft de sneeuw iets hoger. Als er dan weer sneeuw overheen valt, worden die scherp opstaande ‘eilandjes’ wat zachter van vorm. Bultjes, dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal eddijst het betere antwoord hebben gegeven.
Ik denk dat dit ontstaat, door de zon die door de bomen schijnt, in combinatie met net vriezen, of net dooien.
De zonnestralen die door de bomen heen breken op plaatsen waar sneeuw ligt smelt gedeeltelijk, en vormt kraters.
En de plekken waar de zon niet door de bomen breekt smelt niet/of minder hard.
En snachts als de zon weg is, en het word weer kouder,blijfd het zo, zolang er niet weer een dikke laag sneeuw valt die die kraters weer opvult.
En als je dan smorgens opstaat, en het heefd niet meer gesneeuwd zie je dit, denk ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding