Er is veel bekend over bodemverontreiniging. Zijn er ook positieve invloeden van de mens op de bodem?

Ik ben onderzoek naar bodemverontreiniging in Nederland aan het doen en ben daarbij op zoek naar verschillende belichtingen van vervuiling van grond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Bekend verschijnsel bij het verstoren van de natuur door de mens zijn de spoorbanen, door de aanleg hier van, is er een heel bijzondere biotoop ontstaan.
Spoorbanen bestaan uit zand en grind, waar veel stof overheen waait en heel veel ijzerdeeltjes ( roest).
Hierdoor is het meestal zeer ongunstig voor grassen en andere stikstofminnende planten.
Op de nu opengebleven ruimte langs de spoorbaan, groeien nu veel bijzondere plantensoorten.
Deels aangevoerd door de treinen zelf zoals zaden die aan de trein zijn blijven zitten, of uit een trein waaiden.
Deels door het ontbreken van de grootste concurrent het gras.
Deels omdat deze gronden langs het spoor niet toegankelijk zijn voor publiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Iets wat positief is voor de 1e diersoort/plantensoort is vaak slecht voor de andere. We hebben dus best goede invloeden voor sommige plantensoorten, maar nooit voor alle soorten. DIt is gewoon onmogelijk. Het inpolderen van Nederland heeft ervoor gezorgd dat er veel landdieren hier kunnen leven. Maar de zeewereld is natuurlijk een stuk kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het deponeren van menselijke ontlasting op en in die bodem,heeft een positieve invloed daar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe ouder, hoe beter
De mensen onderhouden de bodemgrond wel, maar nu vervuilen we bijna alleen maar heb ik het gevoel.