Waarom is het niet verboden balonnen op te laten?

Bij het Rijksmuseum in Amsterdam zijn dinsdag 7000 balonnen opgelaten.
Daarmee worden er toch duizenden stukken synthetisch rubber in de natuur gepletterd?
Waarom wordt die vervuiling toegelaten als uiting van vreugde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AHHH breng de mensen nu niet op ideeën.... straks worden de balonnen nog in Nederland verbodden :( of komt er een Balon-tax
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je elke uiting van vreugde zou willen verbieden...
dan ben je nog wel even bezig
en het wordt er niet gezelliger van

Antwoorden (5)

De meeste ballonnen worden tegenwoordig gemaakt van 100% natuur latex en zijn biologisch afbreekbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rubber is een natuurproduct. Dus dat maakt niet zoveel uit - dat breekt wel weer af in kleine relatief onschadelijke stukjes. Echter als er ook kunststoffen op oliebasis worden toegevoegd aan zo'n ballon, dan voegt dat inderdaad toe aan de 'plastic soep' in de oceanen.

Er zijn gewoon nog geen protestgroepen of politieke partijen die als agendapunt 't verbieden van ballonnen hebben - waarschijnlijk omdat men eerst de grotere problemen wil aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je voor zulke evenementen een vergunning aanvragen en is het in andere gevallen wel verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, ook al is het misschien biologisch afbreekbaar, het komt toch weer in de natuur terecht.Wat je misschien kan doen om hier de aandacht op te vestiggen.
Laat bij een belangrijke plek (b.v. gemeentehuis) er 1000 balonnen los die gewoon met lucht gevuld zijn, deze gaan dus niet naar boven en blijven voor het gemeentehuis heen en weer waaien.
Dit moeten ze gaan opruimen, vertel dan dat het biologisch afbreekbaar is en van zelf op den duur weg is!!
Het opruimen van deze rotsooi doen ze in de natuur ook niet Haal tijdig de pers er bij en maak een inf. folder.
Reken maar dat je aandacht hebt.
Het los laten van balonnen is niet verboden.
Dat er lucht i.p.v. gas in zit, staat niet beschreven in de wet. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
lol!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geniaal! :) +2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi bedacht. +1
Voor een ballonnenevenment is wel degelijk een vergunning nodig en vaak ook toestemming van de Rijksluchtvaartdienst.