Wat is de witte waas op het water bij een nabijgelegen beek?

Enkele meters verderop bij ons stroomt een beek, op sommige plekken zie ik een witte waas bovenop het water liggen? Wat is dit? Overigens, is het mogelijk dat de stroming van een beek op een bepaald gedeelte zwakker is of helemaal niet stroomt? Want er zijn momenten waarop ik zou zweren dat het water sneller stroomt dan ergens anders? Kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt: zou het niet gewoon een stoflaagje kunnen zijn?
Antoni
9 jaar geleden
Om je tweede vraag te beantwoorden: Op plekken waar de beek smaller is of ondieper, zal het water sneller stromen dan op de overige plekken. Er moet immers steeds overal evenveel water doorheen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan een dun laagje waternevel zijn die je ziet. Door het sneller stromen in combinatie met bv een oneffen of ondiepere bodem kunnen er wervelingen in het water ontstaan die een laagje waterdruppels laten opspatten die je weer als nevel / wit laagje terug ziet.

Antwoorden (1)

1) De witte waas kan het product zijn van algen of andere organismen die in het water van de beek leven. Deze organismen zetten allerlei stoffen in het water en in de bodem om, waar dit soort schuim kan ontstaan. Het kan ook dat meerdere stoffen in het water zelfstandig reageren met elkaar (mest / afvalstoffen / etc).

2) De snelheid van het water hangt af van meerdere factoren:
- Het verval van de beek (hoogteverschil)
- De hoeveelheid water die door de beek stroomt (Debiet)
- De breedte/diepte van de beek.

Het kan ook dat de beek ergens smallere stukken heeft, daar zal het water sneller stromen omdat een kleinere doorgang eenzelfde hoeveelheid water moet verwerken dan bredere en grotere stukken van de beek verderop.