Nu alle commotie weer achter de rug is, terug naar de werkelijkheid. Is het nu niet de juiste tijd om vast strooizout in huis te halen?

Door de momentele lage vraag,zal de prijs van het zout waarschijnlijk laag zijn. een uitgelezen tijdstip om het alvast in huis te halen. Of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL. Ik heb nog drie zakken liggen. Wat bied je ervoor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het bezorgt,1 euro per zak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou nee ... ik bewaar ze wel tot een volgende vriesperiode :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt goed uit,want eigenlijk heb ik er geen plek voor.
En nu maar hopen op een strenge winter met veel ongemak. Zit jij gebeiteld!

Het beste antwoord

Nu vast strooizout kopen zou handig kunnen zijn - maar dan moet het wel verkrijgbaar zijn. Best kans dat daar een probleem ligt, aangezien geen enkele producent nu rekening houdt met een grote vraag naar strooizout.

Nog een nadeel is dat voor het transport van strooizout vaak vrachtwagens worden ingezet die normaal gesproken voor weg- en bouwwerkzaamheden (zandtransport en dergelijke) worden gebruikt. In de winter liggen die werkzaamheden grotendeels stil, en zijn de benodigde vrachtwagens dus beschikbaar. Nu zijn die vrachtwagens in gebruik, en dus veel duurder in huur.

Tenslotte is er het probleem van de kosten van opslag. Hoe langer je iets opslaat, hoe duurder dat wordt - in ieder geval boekhoudkundig.

Toegevoegd na 15 seconden:

Overigens zijn er wel degelijk bedrijven die zich voorbereiden op de komende winter. ProRail plaatst extra wisselverwarmingen. NS werkt aan het stuifsneeuwbestendig maken van hun locs. Tot slot werken ProRail en NS gezamenlijk aan een winterdienstregeling: mocht de komende winter opnieuw extreem streng worden, dan kan kort vantevoren worden overgeschakeld op een alternatieve dienstregeling met minder, maar langere treinen, die zodanig rijden dat er zo min mogelijk wissels hoeven te worden omgezet. De storingsploegen kunnen zich dan concentreren op die wissels die nog wél nodig zijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorlopig een plusje,maar ik had het allemaal niet zo serieus bedoeld,Cryo.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ha, dat snapte ik natuurlijk ook wel! Juist dan is het leuk om een volstrekt serieus en diepgaand antwoord te geven, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryo,dat jij als thermofoob met dit weer zo,n uitgebreid en serieus antwoord kunt geven, verbaast me uitermate,maar ik stel het zeer op prijs,die je als er geen betere(m.i) antwoorden komen,nog te wachten staat.

Andere antwoorden (8)

nu al.. de kraaien vallen gebakken van t dak...
maar ja het is natuurlijk niet bederfelijk ik zou, als je denkt het weer nodig te hebben alvastgaan inslaan
het is nooit weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zal je een een beetje vragend aankijken als je nu al gaat , en denk dat je beter nog 2 maanden kunt wachten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het gewoon halen.
Om een of andere reden wachten mensen ook altijd met het kopen van een ventilator of airco tot de mussen dood van het dak vallen en half Nederland zo'n ding in huis haalt en ze dus nergens meer te krijgen zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het strooizout is nog niet rijp om geoogst te worden. Als je het nu plukt, dan kan je het in de winter niet meer gebruiken. Beter is het om halverwege de herfst strooizout te oogsten.

Het strooizout wat nu in de winkels ligt is óf van vorig jaar, óf het is gen-tech zout...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou.... ik heb even voor je gecheckt.

Voor tien zakken van 25 kg betaal je op dit moment €10,95 per zak

Voor 160 zakken zakt de prijs naar € 5,25 per zak.

Januari 2010 lag die prijs VELE malen hoger!

Alleen...Op gladde wegen wordt ongeveer 7,5
gram zout per m² gestrooid, tijdens ijzel en
sneeuwval ongeveer 30 gr./m².

Dus voor een beetje leuke deal met je plaatselijke burgemeester moet je wel een flinke schuur in je tuin hebben hoor.
Tenzij je in Persingen woont, dan voldoet je meterkast prima als opslagplaats!

Enne.. als het toch weer een zachte winter wordt dan meng je het zout met wat lavendel en verkoop je het door aan de plaatselijke sauna als scrubzout.
Tenzij je inderdaad in Persingen woont natuurlijk...

Wist je trouwens dat elke dag een beetje strooizout op je stoep de leeuwen weghoudt?
Werkt als een tierelier.. ik heb er al in geen eeuwen meer 1 in mn tuin gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijnt ook tegen tijgers en ander ongedierte te werken,helaas niet voor dronken jongelui,die het nodig vinden om tot 4.30 uur 's mogens de overwinning van het nederlands elftal te vieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus t werkt niet tegen oranje leeuwen?? :( // :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas...
Je kunt ook een respectabele hoeveelheid JOZO halen, het zout in de supermarkten is nu goed op voorraad.
Als je dus iedere keer wat pakken koopt, dan heb je tegen de winter veel zout tegen een gunstige prijs.
Dit zout kun je ook voor voedselbereiding , het badderen enz gebruiken.
Dus als het jaren niet wintert, heb je geen verspilling dan (misschien) wat renteverlies en wat gebruik van opslagruimte.
De kilopakken JOZO laten zich echter effectief opslaan en je gaat niet door je rug door het gesjor met zware zakken strooizout/pekel. Dit spul is trouwens nergens anders geschikt voor dan als strooizout.
In een goedkope supermarkt is jozo niet duurder dan strooizout........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans op een koudegolf is komende winter groot . Dit door een ( waarschijnlijk ) langdurige noordelijke windrichting komende winter. Net als de winter hiervoor en de winter daarvoor. Het schijnt met de ozon- en temperatuursverdeling in de stratosfeer te maken , die de straalstroom aanstuurt in een richting die uit het noorden komt ( voor ons in Nederland) .

Dus nu zout inkopen , dan hoef je er later dit jaar niet meer aan te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de prijs laag ligt momenteel, en jij hebt een flinke opslag mogelijkheid is het niet al te verkeerd, om dat nu te doen. Maar wat als het in januari en die periode nog 18 graden is? wat ook kan, kun je zoutkoekjes gaan bakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een lumineus idee,die zoutkoekjes,want daar krijg je dorst van en dat verschaft je weer een excuus om flink bier te hijsen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dus draagt het bij aan de economie, voor het bierverkoop, leverproblemen zullen toenemen, waardoor specialisten meer werk krijgen, waardoor de kosten in de gezondheidszorg toe zullen nemen, tsja?