stond ons zonnenstelsel op de dag van de uitroeiing van de dinosaurussen op een lijn met de Hunab K’u (het centrum van de Melkweg)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
amigo
13 jaar geleden
zie dit mooie verhaal over het uitsterven van de dino's en als opmerking bij cryofiel heb ik hele interessante lectuur over hunab ku gezet http://www.dinosaurus.net/AlgemeneInfo/Uitsterven/uitsterven1.htm

Antwoorden (2)

Heet het centrum van ons melkwegstelstel tegenwoordig Hunab K'u? Wie heeft dat bedacht?

Maar goed, om te antwoorden op je vraag: ons zonnestelsel staat ALTIJD op een rechte lijn met het centrum van de melkweg. Dat kan niet anders: je hebt het over twee punten, en die staan ALTIJD op een rechte lijn.

Toegevoegd na 4 minuten:

PS. De dinosaurussen werden niet uitgeroeid, ze stierven uit. En dat gebeurde niet op één dag, zoals je met je vraag suggereert, maar geleidelijk, gedurende een paar honderdduizend jaar.
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ik weet niet of ik de link hierin krijg maar ik geloof niet dat ik een antwoord ga geven want dat heb jij feitelijk al gedaan, vooral in je PS wat mij betreft. Maar over die Hunab heb ik een prachtig verhaal, opgeduikeld toen mijn zoon zijn spreekbeurt over oa de mayakalender (en de fameuze 2012) hield. Dit vind je mogelij interessante lectuur cryofiel
http://www.soulsofdistortion.nl/dutch/Spiegelbeeld%201.html Als je het wilt lezen en de link werkt niet stuur me evt een pb, echt heel mooi verhaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt als Klingon in plaats van Maya, maar ik heb weer een nieuw woord geleerd!
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's inderdaad een leuk verhaal. Ik vind het echter erg vergezocht om in een Maya-symbool voor een godheid cq scheppende kracht, meteen maar een symbool voor het centrum van de melkweg te zien.
Inderdaad staan we altijd op een recht lijn met het centrum. Simpel omdat in het universum niet zoiets bestaat als boven, onder, links, rechts. Alles is verbonden en alles is een rechtstreekse lijn. Wat je bedoelt met Hunab k' u is het moment wat nadert waarbij we met ons zonnestelsel een lijn passeren die het midden vormt van onze melkweg. Je kunt die lijn zien als een soort evenaar. Wat er precies dan gebeurt is nog niet geheel duidelijk. Je kunt een voorstelling maken dat je een een lijn passert waarbij veel zwaartekracht aanwezig is en wellicht andere voor ons niet meetbare en dus onbekende krachten. Zelfs zwaartekracht is nog steeds een mysterie. Men heeft er theorien over maar kan het alleen maar ervaren en berekenen hoe groot de kracht is hoe het precies onstaat bijvoorbeeld door enkel en alleen massa of de tijdruimte kromming door de massa is niet meetbaar. De dinosaurussen zijn inderdaad uitgestorven en niet uitgeroeid... Sterker nog er roeit er waarschijnlijk nog 1 of 2 in Loch Ness ;-) en we hebben natuurlijk altijd nog onze Crocs om de voeten. :-)