Is religie nog wel nuttig?

Ik bedoel functioneert religie nog wel in deze tijd?
Ik dacht hierover na, toen ik de teksten van sommige TEDx Amsterdam doorlas. Daar kreeg ik een kick van; ik hoefde niets aan te nemen en geen andere mensen te veroordelen of goden aanbidden, maar toch kwamen opbeurde zaken bovendrijven.

De lezing van die man, die in Ghana de zich steeds maar uitbreidende woestijnen kon oplossen en daarvoor geen kapitale nodig had. Klonk beter dan dat kansloze psalm over de dorre vlakten der woestijnen.

De lezing van die man die met een voorstel komt om de luchtverontreiniging in paar jaar terug te brengen met een hoeveel van een paar maal alle troep die wordt uitgestoten door alle auto's samen op deze wereld.

Ook de lezing van Wubbe Ockels was zeer interessant. De moeite waard om naar te luisteren, geen waarheden, maar veel visie en een alternatief beeld over veel zaken.

Ik zal proberen de links naar de drie lezingen later toe te voegen. Website TEDx NL is een beetje een rommeltje.

Toegevoegd na 5 minuten:
3. Okkels lezing:
http://www.tedx.nl/video/wubbo-ockels-on-time-and

Toegevoegd na 9 uur:
Ik kan helaas de twee andere lezingen niet terugvinden op TEDX of TEDNL. Dus als jij ze weet, geef dat een antwoord met de link.

Toegevoegd na 13 uur:
Lees verder in de reactie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de goede orde, mijn punt is, dat door progressieve en meestal a politieke en a religieuze denkers, zeg maar buiten de box denkers, zoveel hoop op een betere wereld kan worden gegenereerd, en daarbij ook hoe daar te komen, zonder priesters, hocus pocus of vage beloftes inzake hemel, hel en vagevuur.. Is het niet eens tijd, dar wij burgers ook eens buiten de box gaan denken en de problemen gaan aanpakken. De oplossing wordt niet geleverd door de politiek of de religie, net zoals de oplossing van bedrijfsproblemen niet komt van de boekhouder.. God heeft het te druk met bijhouden met wie en hoevaak ik met iemand in bed lig, hoeveel keer ik per dag 'gvd' zeg en hoeveel joints ik rook. De politiek heeft het te druk met het binnenhalen van belastingcenten en het reguleren van burgers en het afluisteren van hun telefoon, internet en fax verkeer.
Van hen ziojn geen oplossingen te verwachten

Het beste antwoord

Religieus zijn wij hier in Nederland over het algemeen niet erg (meer). Dan moet je echt nog in die vissersdorpen komen en de bekende dorpen in het oosten, waaronder Staphorst. Voor die mensen staat religie nog op de 1e plaats in hun leven. Kijk voor de aardigheid eens naar quizzen op televisie. Men weet overal van, maar als er een vraag komt over religie dan weet bijna niemand het goede antwoord. Ik zie de religie dus niet zozeer als nuttig, maar als dit je een gelukkiger leven geeft, wie ben ik dan om er over te kunnen oordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn idee, bakker Bart

Andere antwoorden (2)

Een atheïst zal zeggen dat het nutteloos is, een religieus persoon zal zeggen dat het nuttig is. Niemand kan dit objectief beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten nuttige aspecten aan religie; het creëert een groepsgevoel, gedeelde waarden, en inspiratie. Sommige mensen inspireert het om hun leven te wijden aan het helpen van minder bedeelden. Het kan kunstenaars inspireren in hun werk, mensen sturing geven in het leven, en vele mensen geven hun leven een doel vanuit religieus oogpunt.

Deze dingen kunnen echter ook bereikt worden op puur seculiere wijze.