Waarom worden gloeilampen verboden? Terwijl andere lampen bij het chemisch afval komen.

Naar aanleiding van http://www.goeievraag.nl/vraag/stel-natuurlijk-doe-gebeurd-kwik.147905
Gloeilampen komen niet bij het chemisch afval, spaarlampen e.d. wel en zijn dus ook slecht voor het milieu, wat voor zin heeft het dan om nou juist de gloeilamp te verbieden? De gloeilamp geeft het prettigste licht, het komt het dichtst in de buurt van zonlicht.

Toegevoegd na 11 minuten:
Spaarlampen etc. zijn chemisch afval, waarom dan deze vervuilende lampen wel en de gloeilamp die veel energie gebruikt niet? Is chemisch afval beter voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de overheid heeft wel meer belachelijke dingen doorgevoerd op dit gebied, belasting op windmolens.
subsidie op de bouw van kolencentrales. en het is wel toegestaan om met het vliegtuig naar de rocky mountains te gaan om daar vanuit een helikopter gedropt te worden om te skiën. en het is niet toegestaan om een gloeilamp van 5 wat te gebruiken, deze moet worden vervangen door een led van 1 watt.
een besparing van 4 watt is voor de overheid belangrijker dan een verbod op skivakanties, wat vele malen beter is voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dus de hypocrisie van de overheden

Het beste antwoord

Het is voor een deel gewoon een hoax.Aan de ene kant willen we de uitstoot van Co2 tegengaan en an de andere kant brengen we met zijn allen kwik in het milieu dat schadelijker is.De normale gloeilamp geeft warmte af wat te pas is en soms te onpas.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kwikthermometer wordt verbannen terwijl de kwikhoudende spaarlamp geïntroduceerd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gloeilampen gebruiken veel stroom en daardoor is er meer energie nodig en die zal toch ergens vandaan moeten komen (kerncentrale/kolencentrale) maar tegenwoordig is er steeds meer groene stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gloeilampen hebben enorm veel energieverlies. Slechts een klein deel van de energie wordt omgezet in licht, en dat is toch het doel van een lamp aan doen. Het grootste deel wordt omgezet in warmte en dat verdwijnt, zonder dat het gebruikt wordt.

Spaarlampen zijn veel zuiniger. Energie wordt veel efficienter gebruikt. Bovendien gaan spaarlampen vele malen langer mee.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spaarlampen zijn misschien wel zuinig, maar wel chemische troep, is dat dan beter dan een minder zuinige lamp?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets waarvan ik nooit begrijp waarom het niet wordt meegenomen in de overweging: in gewone huishoudens gaan de lampen aan als het ook echt donker wordt. In de zomer, als het veel langer licht is, gaan er dus veel minder lampen aan. In de winter zijn de lampen veel langer aan. Laat dat nou ook net de periode zijn dat het koud is. Dus hoezo het argument dat de in warmte omgezette energie niet wordt gebruikt? Energie die door gloeilampen wordt omgezet in warmte hoeft de verwarmingsinstallatie niet meer te verbruiken om het huis te verwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/gloeilampen-verboden-gloeilampen-winter-huis.24479
Al overtuigd het beste antwoord mij niet.
dat gloeilampen verbod is door gedrukt bij de politiek door aktief lobbyen van de verlichtings industrie.met valse en halve waarheden is er zo door de politiek een beslissing genomen op grond van een of ander half argument nl dat gloeilampen slecht voor het milleu zouden zijn terwijl er genoeg onderzoek is dat aanwijst dat er niet of nauwlijks verschil in milleu belasting zit tussen gloei en spaarlampen.Een goed voorbeeld dus van een politiek besluit door slecht voorgelichte politici en wat lobbyen voor gevolgen kan hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kijkt naar het verschil in prijs datjij als consument betaald tussen een gloeilamp en een ''spaarlamp''weet je ook gelijk waarom de verlichtings industrie is gaan lobbyen bij de poitiek.vervolgens zijn er bogus argumenten bijbedacht om de gloeilamp maar te verbieden.
Netto wint de spaarlamp het ondanks dat een kapotte lamp moeilijker te verwerken is en een nieuwe moeilijker te maken is. En het gaat zeker niet om die paar watt die je als enkele gebruiker bespaart maar het gaat wel om de enorme hoeveelheid energie die je zo als land en als continent bespaard. Daar valt je snowboard vakantie echt bij in het niet. Al die factoren (inc verwarming) zijn wel degelijk mee genomen bij de onderzoeken over de energiebesparing van spaarlampen tov gloeilampen.

Overigens ben ik nog niemand tegengekomen die bij een 'blinde' test het verschil in het licht tussen een goede kwaliteit spaarlamp en een gloeilamp kon zien maar veel mensen kiezen voor het goedkoopste model opgevouwen tl-balk en klagen dan over het licht. Verder zijn er ook nog led lampen (wel goede nemen; slechte led lampen kunnen vervelende bij effecten hebben) en halogeen lampen.

Overigens, dat het als chemisch afval wordt ingezameld betekend ook dat het heel anders verwerkt wordt. Juist door het apart te verwerken wordt het vervuilende effect drastisch verminderd (er wordt ook hierbij steeds meer gerecycled).

Het is een heel goed voorbeeld van hoe veel kleine een gele grote maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gloeilamp hoeft helemaal niet weg zodra de patenten vrij gegeven worden voor duurzame generatoren die werken op permanente mageneten. 1 zo'n generator is meer dan voldoende voor een huishouden en gaat 1000 jaar mee. Behalve de batterijen waar je de energie tijdelijk in opslaat gaan hooguit 20 jaar mee maar die worden ook steeds beter. Als iedereen zo'n generator zou hebben zouden we onafhankelijk zijn van de grote energiemaatschappijen en dat is niet gunstig voor de portomonee van de rijke elite, regeringen en at betreft lichtuitstaling vind ik de gloeilamp mooier dan een LED of Spaarlamp en daarbij kun je zonder de gloeilamp je lavalamp ook niet laten werken. Ik zeg hier met die patenten en gebruiken die duurzame energie en away with vieze kolencentrales en onnodige kerncentrales.