Mijn man heeft een aantal plaatjes triplex gekregen om op te stoken in de kachel (speksteen houtkachel). Is dat verstandig?

Hij stelt dat modern triplex veel minder slechte lijmsoorten bevat, en dus best opgestookt kan woorden. Ik geloof er niet zoveel van. Heeft hij gelijk? Kunnen we dit opstoken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
11.7K

Het beste antwoord

Je man heeft niet helemaal gelijk.

Volgens milieu centraal:

"... En stook nooit andere materialen, zoals geverfd of geïmpregneerd hout, restjes spaanplaat, triplex of hardboard. Bij het verbranden hiervan komen veel kankerverwekkende stoffen vrij, zoals dioxinen, metaalverbindingen, formaldehyde en zoutzuur. Dat gebeurt ook als u plastic, papier, textiel en melkpakken verbrandt ..."

Omdat jullie een (dichte) houtkachel hebben, zullen jullie hier in de woonkamer weinig last van hebben. Maar de lijmresten worden op deze manier wel omgecontoleerd verbrand en afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt het best opstoken. Denk alleen niet dat je er erg lang warmte van hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu zijn het maar een paar plaatjes en kan het in principe niet heel veel kwaad m.i, maar de lijm zorgt er evengoed voor dat er schadelijke gassen ontstaan.

Ik vond dit :

de juiste brandstoffen

Bij het verbranden van afval, zoals oud papier, plastic, textiel, geverfd of geïmpregneerd hout spaanplaat, triplex of hardboard, komen erg veel schadelijke stoffen vrij. Stook daarom alleen:

houtbriketten. Deze bestaan uit geperste houtkrullen en houtvezels en er zitten geen toevoegingen in.
onbehandeld, droog en schoon hout. Droog hout heeft minstens twee jaar te drogen gelegen, en is te herkennen aan barsten en een loszittende schors. Hakhout dat niet goed gedroogd is brandt minder efficiënt. De verbranding kan daardoor onvolledig zijn, waardoor schadelijke verbrandingsgassen ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mensen moesten eens weten hoeveel afval er elke dag in de verbrandingsovens gaan. de ovens moeten blijven branden anders kost dit ontzettend veel geld. De verbrandingsoven in Gelderland en Overijssel blijven lekker branden op alles wat wij als consument weggooien.

Dus neen, het is niet verstandig, we hebben al zoveel troep wat de lucht in gaat.

Oh ja. wij betalen afvalstoffenheffing en de vuilophalers krijgen ook nog eens geld voor hun afval wat ze naar de ovens brengen. die ovens krijgen dan weer geld van de consument voor de elektriciteit die de ovens opwekken.
Kortom de consument betaalt twee maal voor zijn eigen afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hij heeft ongelijk.
Er zit lijm in en die verbrand mee. Deze gaan ook nog eens de schoorsteen uit zodat de hele buurt mee stinkt.

In mijn straat zat ook een fanatiek haarhout verbrander die gooie alles op het vuur. Die is na een tijdje zijn hele houtvoorraad afgenomen en een enorme bekeuring gehad.
De hele buurt stinkt mee met geverfd of gelijmd hout