Als Nederland koploper is in het geven van goede doelen ..... waarom staan wij dan bekend als een gierig volkje ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Omdat dit een vooroordeel is die iedereen in Europa kent vaak zonder in Nederland te zijn gewest of Nederlanders te kennen. Het probleem is echter dat voordoordelen lastig weg te nemen zijn. Het is voornamelijk ook spottend genoemd en staat vaak haaks op de werkelijkheid. Desondanks zijn er een aantal zaken die het vooroordeel versterken. Zo zijn wij een echt handelsvolk die altijd flink op de centjes letten. De Nederlanders zijn vaak erg strikt wat betreft begrotingsbeleid in Europa. Maar ook de Nederlandse burger let op de centen; zoals gezegd met fooien maar ook zijn we echte koopjesjagers (alhoewel ik verwacht dat in andere landen mensen ook eerder tot aankoop overgaan als iets in de aanbieding is). Maar het is voornamelijk het feit dat vooroordelen lastig weg te nemen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mij voornamelijk omdat we zo weinig fooi geven in eet- en drinkgelegenheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn van oudsher een zuinig volkje (gierig zou ik niet zeggen), smijten geen geld over de balk, maar geven gul aan goede doelen. Dat zal waarschijnlijk wel te maken hebben met het geweten. Kennelijk kunnen wij ook de rammelende geldbus aan de deur niet weigeren.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is omdat die stereotype niet uit Nederland komen maar uit andere landen, hierdoor klopt het beeld niet altijd. Maar in bijvoorbeeld Belgie, staat Nederland bekend al een gierig volk, die wel veel geven aan Goede Doelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van oudsher zijn we zuinig. en dat is ook algemeen bekend.
Dat we veel(dit is ook nieuws voor mij) geven aan goede doelen is gewoon nauwelijks bekend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we ondanks het geven aan goede doelen teveel met geld bezig zijn. En ja we zijn het gierigste volkje dat ik ken. In het buitenland zijn ze over het algemeen echt wat royaler. Graag veranderen beste mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijken, kijken, nie kopen.
In het buitenland veel gehoord.
Daarmee wordt de koopmansgeest en de zuinige instelling bedoeld. Dat is eigenlijk ook alleen maar geld uitgeven aan het noodzakelijke. Geen onzin aanschaffen.
Dus als hulp werkelijk nodig is dan wordt die ook gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt er uberhaupt dat Nederland daar koploper in is? Het zou best kunnen hoor en misschien zou het me ook niet verbazen, maar als gierig staan we volgens mij alleen bij de belgen bekend. Zij maken grappen over onze zuinigheid/gierigheid en wij over hun patat.
Misschien zijn wij een beetje zeikers zijn als het om fooien gaat, maar voor de rest zijn nederlanders niet echt gierig. Sterker nog, als je ziet hoeveel mensen er bij de stadsbank lopen, dan komt dat denk ik niet doordat hun zo gierig waren.

Toegevoegd op 25-05-2009 18:36:24
Voordat iedereen over dat laatste valt, ik heb niks tegen mensen die bij de stadsbank lopen (als ze daar door onmacht terecht zijn gekomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze hangt bij ons op school (zie bron), ik vroeg me dit ook al eens af. Goeievraag!