wat verbruikt het meeste energie: een bad langzaam of snel laten vollopen met warm water ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
2.5K
Poet
10 jaar geleden
Je moet dan kijken naar het warmteverlies voordat je bad vol is en naar het rendement van je CV bij hoger en lager debiet

Het beste antwoord

Het langzaam laten vollopen, want:

1. Er is meer warmteverlies in de leidingen aangezien de verblijftijd van het water daar langer is (al zou je nog kunnen zeggen dat de warmteuitwisseling minder is omdat je door het langzaam laten lopen een turbulente stroming vermijdt).
2. Je zal meer warm water vragen omdat het water inmiddels afkoelt. Er passeert dus meer water de boiler en er moet meer water opgewarmd worden!
3. De boiler moet ook langer werken en aangezien diens rendement niet 100% is.... en hij bovendien nog eens zelf warmte verliest.

Dat laatste is een beetje te vergelijken met een computer. Hoe sneller de computer, hoe zuiniger. Dat lijkt tegenstrijdig, maar bij slim gebruik is het dat niet. Hoe sneller de computer, hoe sneller de taak is afgerond en hoe sneller de computer weer kan worden uitgezet. In totaal: minder energie verbruikt.

Met dat bad is het net zo. Hoe sneller het bad vol is, hoe sneller de boiler weer kan afspringen, dus in totaal: minder energieverbruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Langzaam vol laten lopen. Je bent dan namelijk veel warmte kwijt voordat je kan genieten van een vol bad. Qua druk maakt het weinig uit gok ik(lange tijd weinig druk/korte tijd veel druk).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Als je je bad héél langzaam laat vollopen is het water al koud voor het bad vol is. Lijkt me geen zinnige optie.
Alle energie is dan sowieso weggegooid, dus niet echt energiezuinig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zeg ik...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is ook geen gerichte kritiek, tomaatje.