wat is het effect van ons eetgedrag op het milieu

al dat weggooien van voedsel wat over is enzo .hoe belastend is dat voor het milieu

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Het produceren van voedsel is vaak milieubelastend. Vooral als het gaat om vlees. (Je moet namelijk heel veel kilo's plantaardig eten produceren om te gebruiken als veevoer om één kilo vlees te produceren.) Denk er verder ook aan dat er van alles vervoerd moet worden. (Veevoer voor Nederlandse koeien wordt echt niet allemaal in Nederland verbouwd.)

Eten dat je weggooit, is eten dat niet geproduceerd had hoeven worden. De milieubelasting is dan dus zinloos geweest. En omdat er meer voedsel wordt verkocht dan er daadwerkelijk wordt gebruikt, blijft de productie hoger dan nodig.

Als iedereen alleen het voedsel zou kopen wat hij werkelijk gaat opeten, gaat de vraag naar voedsel omlaag, en wordt er (in een vrije economie, zonder subsidies voor onverkoopbare producten) door boeren minder geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

in principe is hetgeen wat biologisch afbreekbaar is geen probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voedsel vergaat weer..of er word compost van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het weggooien heeft negatieve milieu-effecten natuurlijk. Hoe meer gekocht wordt, hoe belastender voor het milieu.

Maar dat is eigenlijk maar een klein deel van de gehele milieuschade.
Sommige soorten voedsel gebruiken indirect enorm veel landbouwgrond (dierlijke producten, rundvlees in het bijzonder), waardoor we zoveel landbouwgrond nodig hebben, dat er bossen gekapt moeten worden.
Sommige soorten voedsel verbruiken veel meer schoon water dan andere soorten.
Voedsel wordt vaak enorm ver vervoerd, een groot deel van wat wij eten heeft de halve wereld rondgevlogen. Dat kost enorm veel energie én veroorzaakt veel vervuiling.
Sommig voedsel wordt in kassen gekweekt, waarvoor enorm veel energie nodig is.

Gif dat gebruikt wordt op akkers en genetische modificatie zouden ook nog wel eens een slecht effect kunnen hebben.

Het effect van ons voedsel op het milieu verminderen is absoluut een verstandig plan, als we willen dat de mensen (en dieren) die over een paar eeuwen geboren worden ook nog een fatsoenlijk leven hebben.
Plantaardig voedsel, lokaal gekweekt voedsel, biologisch voedsel eten, en kopen wat je nodig hebt zodat niks weggegooid hoeft te worden, zal het milieu enorm ten goede komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liever niet vervoerd met het vliegtuig

Het vervoer van bederfelijke producten van een ander continent naar Nederland, gaat vaak per vliegtuig. Dat geldt voor asperges, peultjes, verse kruiden en zacht fruit. Dat leidt tot veel CO2-uitstoot. Transport per schip geeft aanzienlijk minder uitstoot.

Maar in de winkel staat alleen het land van herkomst aangegeven, niet het vervoermiddel. Daarom is er de Groente- en fruitkalender van Milieu Centraal; hiermee kunt u klimaatvriendelijke groenten en fruit kiezen. Kijk op Groente- en fruitkalender.

Eet regelmatig groenten van het seizoen
D teelt van groenten of fruit in een verwarmde kas kost (per kg product) veel meer energie dan teelt op de vollegrond. Kasteelt zorgt daardoor voor veel meer CO2-uitstoot. Voor het klimaat is het daarom beter om zoveel mogelijk groenten en fruit van het seizoen te kiezen, afkomstig van de Nederlandse vollegrond.

Welke groente- en fruitsoorten de laagste klimaatbelasting hebben, verschilt per maand. Gebruk daarom de Groente- en fruitkalender van Milieu Centraal!

staat op deze site: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=milieubewust%20eten#2._Liever_niet_vervoerd_met_het_vliegtuig_
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gewoonte om veel meer vlees te eten dan nodig is, is misschien nog wel vervuilender. Lees voor uitleg hier: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=vlees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige week op national geographic gezien : Als de hoeveelheid voedsel die weggegooid wordt gehalveerd zou worden, zou dat hetzelfde effect hebben als het halveren van het totale aantal auto's op de wereld.
Voedsel bij de consument krijgen vraagt enorm veel energie. Bij de teelt (tractoren, verwarming van kassen, ventilatie van champignonschuren, verwarming van dierenstallen etc), dan het oogsten, transport naar bijvoorbeeld een veiling, soms langdurige koeling (bijvoorbeeld fruit in grote koelcellen) , transport naar het vliegveld of haven, transport per schip, vrachtwagen of vliegtuig, transport naar de groothandel, transport naar de winkels (al dan niet gekoeld), verlichting en verwarming van de winkel, transport naar de consument, die zet het in de koelkast en flikkert het uiteindelijk in de afvalbak (om nog maar niet van een composthoop te spreken).

Zeer belastend dus.