Houd de eekhoorn een winterslaap?

Ik vroeg me af: "Houd de eekhoorn een winterslaap?"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee: http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/dieren-in-nesten/de-eekhoorn_3041.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/houdt-eekhoorn-winterslaap.42962
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe het precies gaat:
http://m.youtube.com/watch?list=PL5D05E2705C0A8030&feature=plpp&v=T2CYZPsyM0k

Het beste antwoord

Geen echte winterslaper
Een echte winterslaper kun je de eekhoorn niet noemen. Toch slaapt hij het grootste deel van de winter lekker opgerold in een bolvormig nest, dat hij maakte in de oksel van een tak. Zijn vluchtgang is naar beneden gericht, maar wel zo dat hij zowel via de takken als via de stam van de boom kan vluchten.
De eekhoorn slaat zijn wintervoorraad op in meerdere nesten of boomholten; ook wel in kuilen die hij onderstopt met bladeren. Helaas vindt hij deze reserves niet altijd terug omdat ze ingesneeuwd zijn, of... leeggegeten door andere bosbewoners. Het liefst van al lust de eekhoorn dennenzaden. De uitgevreten dennenappels vind je rond de boom. Maar ook jonge dennenbotten vind hij een lekkernij.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Ja,Ervanuitgaand dat je het over de gewone grijze of rode eekhoorn hebt. eekhoorns maken eerst een voervoorraad en gaan dan in winterslaap. In ieder geval in gebieden waar veel sneeuw en echte winter is. In veel warmere stedelijke gebieden gaan ze soms niet meer in winterslaap. Maar ja, eekhoorns houden winterslaap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een eekhoorn begraaft zijn voedsel in de grond, buiten zijn hol. Hij slaapt af en toe en gaat soms naar buiten om voedsel op te graven. Het is dus geen winterslaper, want hij slaapt niet de hele winter.