Waarom koelt het niet af als het regent op een warme dag?

Je zou toch zeggen dat een regenbui de atmosfeer min of meer afkoelt. Maar hoe kan het dat het daarna nog steeds warm is? Heeft dit soms te maken met de klimaatverandering?

7.1K

Antwoorden (2)

Dit heeft niets met klimaatverandering te maken.
De lucht koelt tijdens de regen enkele graden af echter daar de aarde en de atmosfeer rond de regenbui nog behoorlijk warm zijn zal na de bui het niet direct merkbaar koeler zijn, wel "benauwder" daar het vocht direkt weer verdampt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit heeft te maken met dat alle vocht die zich bevindt in de omgeving start te verdampen. Als het warm weer is dan zorgt de damp ervoor dat de temperatuur niet omlaag gaat en dat de aavoelstemperatuur stijgt. Dit is helemaal op te merken in landen waar het continu regent met een hoge temperatuur wat zorgt voor een tropisch klimaat. Het heeft puur te maken met het luchtvochtigheidsniveau dat zich in de lucht bevindt, dit zorgt voor dat het warmer aanvoelt. Het heeft overigens niets te maken met klimaatverandering.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nu ben ik geen natuurkundige maar ik heb al op de lagere school al (zolang is het al geleden) geleerd dat juist door verdamping warmte uit de omgeving wordt getrokken, dit is namelijk het principe waar elke koelkast en vrieskist op werkt.
U beweert hier het tegenovergestelde.