Is momenteel het noorderlicht te zien in noord Nederland? Weet iemand uit het noorden dat? Graag met spoed antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

in Nederland is dat echt niet te zien moet je helemaal naar het hoogste puntje van zweden of noorwegen gaan
of alaska of nog hoger ijsland of zo
12 jaar geleden
tikrit
12 jaar geleden
Je hebt het nieuws dus niet gezien.
capthavoc
12 jaar geleden
idd sorry dat wist ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar jaar geleden heb ik vanuit mijn achtertuintje in Nederland echt schitterend poollicht gezien, zonder eerst aan een jointje te trekken.
In Groningen niks te zien. Nederland ligt ook te zuidelijk om iets te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het nieuws zeiden ze dat je in het noorden misschien kon zien.
Een grote zonnestorm heeft dinsdag de aarde aangedaan. Volgens wetenschapsjournalist Govert Schilling is het de grootste sinds 2005. De storm zorgde voor een geweldige lichtshow in verschillende delen van de wereld, waaronder Zweden, Noorwegen en het noorden van Groot-Brittannië, maar richtte zoals verwacht weinig schade aan.

In onder meer Zweden was de lucht prachtig verlicht met (fel)groene strepen en vlekken; het zogenoemde poollicht of Noorderlicht

Een livecamera heeft wel beelden gemaakt dit kun je nog wel terug kijken.

http://www.auroraskystation.com/live-camera/9/

Helaas is er in NL niets te zien geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou toch nog kunnen komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in het noorden en ik zie niets, heb ook niet het idee dat het nog gaat komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op die Zweedse site kun je de intensiteit goed in de gaten houden, als daar weinig meer te zien is zie je hier zeker niets.
Gerrit Hiemstra zei daarnet dat als de lucht helder is, je in het noorden van Nederland kans hebt het noorderlicht te zien! Oh wat zou ik graag daar zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
den helder zero.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, blij dat ik thuisgebleven ben dan. Is wel anderhalf uur rijden voor me, denk ik.
Op de Wadden is het wel gezien, zie bijvoorbeeld hier: http://www.persbureau-ameland.nl/pages/nieuws.aspx?id=28ba2518-8ade-43dd-a041-1a261d6da637

Als er weer een kans is op poollicht in Nederland, kun je deze site in de gaten houden: http://www.poollicht.info/
Daar kun je zien wat de 'poollichtzone' is en dus tot hoe ver het poollicht waarneembaar is (mits er geen wolken zijn en niet teveel lichtvervuiling).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit bleek achteraf een grap te zijn geweest lees maar hier:
http://persbureau-ameland.nl/pages/nieuws.aspx?id=aa09cae6-0b47-4532-8139-21bc3f180255
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL! Maar die melding op Terschelling was wel echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan dit nergens terugvinden dat het op Terschelling wel was te zien, alleen een fietsenwinkel die Noorderlicht heet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehoord van een ooggetuige ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan was het zeker ook 1 van die grapjassen, want dan had dit zeker met foto bewijs in de LW (leeuwarder courant) gestaan!