Wat is Code Rood, wanneer deze waarschuwing wordt afgegeven voor een aankomende storm?

Er wordt vanmiddag een grote storm verwacht en de autoriteiten geven hiervoor Code Rood af, maar wat betekent Code Rood precies met betrekking tot een storm?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een weeralarm (code rood) wordt voor wind afgegeven bij windndstoten (minstens 100 km/uur, aan de kust in de winterperiode (van november tot en met april, tenzij het bladseizoen aanleiding geeft hiervan af te wijken) minstens 120 km/uur aan de kust) .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Code rood is weeralarm, een weersituatie die gevaar oplevert, en aanleiding kan geven tot grote overlast, of ontwrichting van de samenleving. Bij code rood wordt ook het advies gegeven om niet de weg op te gaan als dat niet persé nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het geval van een storm is er aanleiding voor code rood als er tussen november en april windstoten zijn van minstens 100 kilometer per uur en minstens 120 kilometer per uur aan de kust.