Kan ik een weervoorspelling van een weersite gebruiken (met bronvermelding) binnen een (weer)app voor commerciele doeleinden?

Maw, zou ik een weer app kunnen ontwikkelen waar ik de voorspelling van bijvoorbeeld weeronline laat zien, incl de vermelding dat het weerbericht van weeronline afkomstig is. Of geldt er een auteursrecht voor weerinformatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Auteursrecht geldt per definitie op elke creatie. Dat betekent dat het werk beschermd is. Soms zijn er uitzondering, als het bijvoorbeeld om citaten gaat, maar in jouw opzet kom je daar niet mee weg. Die bedrijven willen gewoon geld zien (van een bronvermelding worden ze niet warm) en ze staan in hun recht. Je zult een licentie moeten afnemen bij ze. In sommige gevallen hoeft dat niet veel te kosten (wellicht is het gratis als je weinig downloads hebt) , maar je zult je aan de voorwaardes moeten houden die de maker van het werk stelt (weeronline dus). Dus nee, wat jij wilt mag niet zomaar!