Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er rond de evenaar minder wind aangezien daar de temperatuur daar constanter is?

Wind ontstaat doordat lucht opwarmt en afkoelt. Ik kan me voorstellen dat het in Nederland meer is dan bij de evenaar. Is er daarom ook minder wind rond de evenaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de buurt van de evenaar is er meer dan bij ons sprake van standaard windpatronen. Bij ons is de wind als gevolg van zonne-instraling sterk doordat wij toevallig aan het water liggen, maar bij de evenaar zijn er juist continu winden die te maken hebben met de voortdurende zonne-instraling.

Ik kan het niet echt even op een eenvoudige manier uitleggen, maar ik mag u aanraden om u eens te verdiepen in het Wikipedia onderwerp over passaatwinden. Dat kan dan een uitgangspunt zijn om nog eens verder te kijken op de daar gelinkte pagina’s.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Passaat

Als u op het internet verder zoekt, raad ik aan in dit geval een bekend Duitse automerk en -model uit Wolfsburg met een minnetje ervoor in de rij zoektermen op te nemen.
(Lees meer...)
Bordensteker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wind ontstaat door verschil in hoge en lage druk tussen gebieden. Daarom is er afhankelijk van waar de drukgebieden zich op dat moment situeren volgens mij even veel wind rond de evenaar dan op andere locaties.

Sommige dagen in het jaar waait Sahara-zand helemaal tot in Nederland, dat bewijst dat het daar ook goed waait!

Daarnaast spelen elementen als tocht (bijvoorbeeld tussen gebouwen) een rol in de wind die we ervaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding