Ben ik net getroffen door de bliksem?

Net aan 't wandelen met de hond, guur weer en wat hagel. Opeens donkere wolken en een keiharde klap. Had de onweersbui niet zien aankomen, had m'n paraplu in de hand, ik weet dat dit geen goede combinatie is in een onweersbui.... In ieder geval een knal, voor m'n gevoel wel dichtbij maar dan een meter of 100 verder. Toch voelde en zag ik geknetter door mijn paraplu heen, liet 'm meteen uit handen vallen. Mijn duim is wat paars en er zit een zwart 'gaatje' in mijn duim.
Het lijkt me dat een 'echte' inslag wel wat meer teweeg brengt maar wat is 't dan? Voel me wel gek nu maar wat zou dit kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Nee, als je door echt door de bliksem geraakt wordt merk je dat wel. Er staat ook een stuk over op wikipedia (zie bron), maar het kan wel dat de bliksem dichtbij was en dat je daardoor iets van de klap hebt gevoeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nog even een bron toegevoegd van iemand die was getroffen door de bliksem en wat de gevolgen daarvan waren. De bron is met wayback machine omdat de pagina al niet meer bestaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Trouwens, om naar de dokter te gaan voor controle kan nat kwaad, gezien de paarse duim en het zwarte gaatje erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De elektrische ontlading zou je best kunnen voelen zoals je beschrijft.
Ik denk dan aan berichten van zeilers die in een storm belanden en de ontladingen voelen via de touwen van hun zeilbootjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit zou betekenen dat er een blimseminslag in de nabije omgeving heeft plaatsgevonden, waarbij een heel klein deel van de ontlading via de lucht en uw paraplu is gelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan best zo gebeurd zijn+1